Geplaatst door Nielsen

NielsenIQ stelt vast dat FMCG e-commerce een jaar na COVID een groei van +67% doormaakt

Diemen, Nederland – 6 juli 2021 – NielsenIQ heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van haar Europese E-Commerce studie voor 2021, waarin wordt onderzocht hoe fast moving consumer goods (FMCG) e-commerce zich in heel West-Europa heeft ontwikkeld sinds het begin van de pandemie. Volgens de studie is sinds COVID-19 de groei van FMCG E-commerce meer dan verdubbeld in Nederland, van +30% naar +67%. Bovendien bleek uit NielsenIQ-gegevens:

• In omzet groeit het FMCG e-commerce kanaal in Nederland momenteel met meer dan 1 miljard euro op jaarbasis, dat is bijna 30% van de totale omzetgroei in FMCG.
  • Het aandeel van FMCG e-commerce in de handel groeide met 2,3% naar 5,8% van de totale FMCG-omzet.
  • De online e-commerce verkoop groeit 12 keer sneller dan de offline verkoop.

Volgens Jens Ohlig, NielsenIQ’s Managing Director voor West-Europa, is e-commerce door de pandemie in vrijwel alle Europese markten aanzienlijk versneld, waardoor deze alleen al in de grote vijf Europese landen goed is voor meer dan €30 miljard in 2020.

“Zoals we in andere regio’s over de hele wereld hebben gezien, is er nog steeds ruimte voor groei, met name in de voedingssector, hoewel de online verkoop explosief toeneemt. Zaken die we vroeger als barrières zagen, zoals de mogelijkheid om zelf verse producten uit te zoeken, zijn minder geworden sinds de 1,5 meter samenleving. Eerdere barrières om via e-commerce aankopen te doen, zijn nu niet meer zo sterk, en dat zien we terug in onze e-commerce metingen.”

E-commerce was altijd al voorbestemd om de detailhandel te transformeren, maar zonder twijfel heeft COVID-19 dit traject versneld. Terwijl de afgelopen jaren de digitale toegang uitbreidde en bedrijfsmodellen zijn getest, bewees 2020 zowel de noodzaak als de levensvatbaarheid van e-commerce. Maar Ohlig merkt op dat dit nog maar het begin is van de evolutie van e-commerce.

“Het is echt een van de spannendste tijden voor e-commerce in Europa,” zegt Ohlig. “En we zijn zeer verheugd om retailers en fabrikanten te helpen navigeren door deze volgende fase, met behulp van onze superieure en uitgebreide dekking van dit kanaal. We staan nog maar aan het begin van de volgende fase van e-commerce in West-Europa – de tijd om vol vertrouwen kritieke beslissingen te nemen met goede gegevens is nu aangebroken.”

Lees voor meer informatie het artikel “It’s time for the next stage of e-commerce growth in Europe” en neem contact op met uw NielsenIQ-vertegenwoordiger.

Over NielsenIQ

NielsenIQ is de leider in het bieden van het meest complete, onbevooroordeelde beeld van consumentengedrag, wereldwijd. Aangedreven door een baanbrekend dataplatform voor consumenten en gevoed door uitgebreide analytische mogelijkheden, maakt NielsenIQ gedurfde, zelfverzekerde besluitvorming mogelijk voor ’s werelds grootste bedrijven en detailhandelaren op het gebied van consumentengoederen.

NielsenIQ maakt gebruik van uitgebreide datasets en meet alle transacties op dezelfde manier, waardoor klanten een toekomstgericht beeld krijgen van het consumentengedrag en hun prestaties op alle detailhandelsplatforms kunnen optimaliseren. Onze open filosofie over gegevensintegratie maakt de meest invloedrijke consumenten datasets ter wereld mogelijk. NielsenIQ levert de complete waarheid.

NielsenIQ, een bedrijf in het portfolio van Advent International, is actief in bijna 100 markten en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking. Ga voor meer informatie naar www.nielseniq.com.