Geplaatst door Uit de file aan het werk

Nieuw initiatief ‘Uit de File Aan het Werk’ van start. Dinsdag 13 november wordt een file-luwe dag

De files in Nederland zijn weer helemaal terug van hun crisisvakantie. We ergeren ons suf en leiden met de BV Nederland een flinke schade, maar beseffen feitelijk niet dat we ‘de file zelf zijn’, althans minimaal 4 meter daarvan. Het initiatief ‘Uit de file aan het werk’ is opgestart om mensen er op te wijzen dat ze niet zo maar in de auto hoeven te stappen. Als iedereen –van wie het werk het toelaat- één dag in de week de auto laat staan, is het fileprobleem al bijna helemaal opgelost, besparen we verloren tijd/geld/brandstof, wordt het verkeer veiliger en wordt het milieu gespaard.

Geen goede reden te bedenken om niet mee te doen
“Er is geen goede reden te bedenken om niet mee te doen met dit initiatief”, zegt één van de twee initiatiefnemers, HP van Tilburg. “Ruim 60% van de werkende mensen in Nederland rijdt in gemiddeld 34 minuten naar hun werk buiten hun woongemeente. Vaak vullen ze daar hun dag vullen met bellen, mailen en andere zaken achter de laptop, die ook prima elders verricht hadden kunnen worden. De ICT van nu biedt alle ingrediënten om overal en altijd te kunnen werken, de vastgoedbranche biedt allerlei flexwerkmogelijkheden en dankzij innovatieve mobiliteitspassen kunnen we flexibeler reizen. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig, nu nog de noodzakelijke cultuuromslag realiseren met z’n allen en dan zijn we er.“

Cultuuromslag
Uitdefilaanhetwerk, een initiatief dat in eerste instantie is ontstaan vanuit de ICT-sector en dat nu ook door de vastgoedsector, mobiliteitssector en overheid wordt aangemoedigd. De belangrijkste doelstelling is om er samen voor te zorgen dat mensen er vaker voor kiezen om fysieke afspraken of aanwezigheid te vervangen door een digitale oplossing. De andere initiatiefnemer van Uitdefileaanhetwerk, Richard Bordes, zegt hierover: “Als alle mensen in Nederland die dat kunnen 1 dag in de week de auto zouden laten staan, was het fileprobleem voor het grootste gedeelte al opgelost. Ik modereer vaak ronde tafels over de cultuuromslag die nodig is om ‘Het Nieuwe Werken’, zoals dat nog heet, te omarmen en ik verbaas me altijd over de bak weerstand waarop je stuit bij managers. Maar ook werknemers voelen zich safer als ze op kantoor in de zichtlijn van hun baas opereren. Het draait in de kern allemaal om vertrouwen, het stellen van de juiste taken en targets en het meten van resultaat. Aanwezigheid op kantoor zou geen criterium meer mogen zijn. Dat is van gisteren. Het grote verschil dat wij met dit initiatief maken, is dat we niet pleiten voor thuiswerken, maar voor het bewuster omgaan met reistijden en -frequentie. Thuiswerken, of beter in de buurt werken, is daar overigens wel een belangrijk onderdeel in.“

Dinsdag 13 november, file-arme dag
Volgens de statistieken zijn de dinsdagen in november altijd goed voor record aantal kilometers file. HP van Tilburg en Richard Bordes stellen: “Samen gaan we laten zien dat we een verschil kunnen maken door op de tweede dinsdag van november een dag de auto te laten staan. Op dinsdag 13 november 2018, tijdens de week van het flexwerken, is de dag van Uitdefileaanhetwerk. We roepen hierbij iedereen op die dag thuis te blijven of op die dag dat ritje op de fiets naar die leuke flexplek in de buurt te maken. Ook roepen we alle bedrijven op om die dag flexplekken aan te bieden voor nomaden uit de regio! Het is de start van een groeiend bewustzijn, waarmee we met z’n allen zien dat we 15% brandstof en twee uur reistijd per week kunnen besparen. Bedrijven of individuen kunnen meedoen met deze actie door zich aan te melden op www.uitdefileaanhetwerk.nl als deelnemer of sponsor. Laten we een einde maken aan deze massale gekte.“