Industry Wire

Geplaatst door Samsung

Nieuw onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de Nederlanders soms belangrijke momenten mist om foto’s te maken – Galaxy AI helpt hen om in het moment te blijven

Nieuw onderzoek van Samsung heeft laten zien dat de druk om de perfecte foto te maken er soms voor zorgt dat we op het moment zelf niet genieten, iets waar we later spijt van krijgen
Samsung lanceert de One Shot Challenge, zodat smartphonegebruikers beter in het moment kunnen blijven en minder foto’s hoeven te schieten, want Galaxy AI kan elke foto perfectioneren
In de drukke straten van Londen laat de geprezen fotograaf Tom Craig zien hoe gebruikers orde kunnen scheppen in de fotobrij van hun camerabestanden

Schiphol, Nederland – 25 november 2025 – Nu het jaar ten einde loopt, wil Samsung iedereen helpen om tijdens de feestdagen werkelijk in het moment aanwezig te zijn als ze met vrienden en familie samen zijn. Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) geeft toe dat het nemen van foto’s ervoor kan zorgen dat ze niet volledig genieten van die momenten die ze nu net vast willen leggen1.

Samsung lanceert de One Shot Challenge, die ervoor moet zorgen dat consumenten op momenten die ertoe doen hun telefoon wegleggen, omdat Galaxy AI en functies zoals Generative Edit 2 het mogelijk maken om met slechts één foto het perfecte shot te krijgen.

Om te bewijzen hoe gebruiksvriendelijk de technologie is, werkt Samsung samen met de gerenommeerde fotograaf Tom Craig, beroemd om zijn werk in Vogue en Vanity Fair. Zijn One Shot Challenge-journey is te zien in deze nieuwe video.

Na: Met Generative Edit verwijder je met één tik het verkeer op de achtergrond.

In de straten van Londen laat Tom zien hoe Generative Edit op de Galaxy Z Fold7 het simpel maakt om het perfecte shot te krijgen: hij verwijdert het verkeer in de drukke straten van Piccadilly Circus en gebruikt vervolgens Galaxy AI om de lege plekken in te vullen. Het bewijs dat perfectie later kan komen, zonder de stress en afleiding van het maken van talloze foto’s.

De One Shot Challenge van Samsung komt precies op het moment dat uit nieuw onderzoek is gebleken dat meer dan vier op de tien (43%) Nederlanders de druk voelt om altijd het ‘perfecte plaatje’ te maken. Bijna driekwart (70%) zegt meer in het moment te willen leven en zich minder zorgen te willen maken over het maken van de perfecte foto. Maar tegelijkertijd voelt men de druk om herinneringen voor de komende jaren vast te leggen (81%) en er goed uit te zien op sociale media (31%). ​

Het resultaat is een modern fotodilemma, waarbij Nederlanders gemiddeld ruim tien foto’s van dezelfde scène maken, slechts 1% neemt met één foto genoegen. Ondanks dat mensen vaak die impuls hebben om meerdere foto’s te maken, kijkt bijna een derde (31%) van de Nederlanders vanaf het moment dat de foto’s zijn gemaakt niet meer dan de helft ervan terug, waardoor er een fotobrij ontstaat die zich ongemerkt en geleidelijk op hun apparaten ophoopt.

Bij het terugkijken van hun foto’s ziet 55% van de mensen in Nederland weleens bepaalde elementen die ze graag zouden willen verwijderen, zoals een photobomb van een voorbijganger (52%), verdwaalde voorwerpen zoals een tas (30%), of ongewenste schaduwen en weerspiegelingen (29%). Hoewel veel mensen dit wel opmerken, heeft 78% nog nooit AI-tools op hun telefoon gebruikt om hun foto’s te verbeteren.

Belangrijke momenten waarbij Nederlanders afgeleid waren omdat ze foto’s aan het maken waren, zijn onder meer familiefeestjes, toeristische bezienswaardigheden en zelfs belangrijke mijlpalen van hun kinderen:

Momenten waarbij Nederlanders minder van het moment konden genieten omdat ze bezig waren met het maken van foto’s
%
Toeristische bezienswaardigheid of vakantiemomenten
48%
Familiefeestjes
32%
Concert of live optreden
31%
Tijd doorgebracht met vrienden
27%
Kerstmis of andere feestdagen
19%
Een sportgebeuren
19%
Mijlpaal van kind
22%

Over de uitdaging zei Tom Craig: “Vaak wordt de beste foto gemaakt op een onverwacht moment, met de juiste blik, het perfecte licht, de exacte setting. Het is frustrerend als dit wordt verpest door een ongewenst element dat afleidt. Het is dankzij onze smartphone dat we deze belangrijke momenten kunnen vastleggen, maar daarbij is het cruciaal om ons niet te verliezen in de zoektocht naar het perfecte plaatje, waardoor we uiteindelijk het moment zelf helemaal missen. Met de One Shot Challenge kan iedereen mooie herinneringen vastleggen terwijl je meteen weer kan genieten van het moment, in de wetenschap dat Generative Edit de details later kan perfectioneren.”

Gerben van Walt Meijer, Head of Marketing Mobile bij Samsung Benelux zegt: “Bij Samsung weten we dat de beste momenten van het leven zich voordoen wanneer we volledig in het moment aanwezig zijn, maar we willen deze herinneringen ook vastleggen om ze voor altijd te koesteren. Met de One Shot Challenge kan iedereen van die momenten genieten en toch moeiteloos perfecte foto’s te maken. Met Galaxy AI’s Generative Edit kun je richten op de ervaring zelf, wetende dat elke foto prachtig kan worden bewerkt en je alleen foto’s bewaart die echt de moeite waard zijn.”

Samsung nodigt consumenten uit om mee te doen aan de One Shot Challenge door hun foto’s die geperfectioneerd werden met Generative Edit te delen op Instagram. Tag ze gewoon met #SamsungOneShot.

Voor degenen die de kracht van Galaxy AI en Generative Edit zelf willen uitproberen, heeft Samsung deze Black Friday een mooie aanbieding waarbij je tijdelijk tot €300 voordeel op de Galaxy Z Fold7 ontvangt3. Verkrijgbaar via Samsung.com.

Over Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspireert mensen en creëert de toekomst met vernieuwende ideeën en technologieën. Het bedrijf herdefinieert de wereld van TV’s, digitale signage, smartphones, wearables, tablets, huishoudelijke apparaten en netwerksystemen, maar ook geheugen, systeem-LSI en halfgeleidergieterij. Ook richt Samsung zich op de ontwikkeling van medische beeldvormingstechnologie, HVAC-oplossingen en robotica, terwijl Samsung-divisie Harman werkt aan innovatieve automotive- en audio-producten. Dankzij het SmartThings-ecosysteem, open samenwerking met partners en de integratie van AI in zijn hele portfolio zorgt Samsung voor een naadloze en intelligente verbonden ervaring. Kijk voor het laatste nieuws op de Samsung Newsroom op news.samsung.com.

Over Tom Craig

Tom Craig is een gevierd Brits fotograaf. Zijn werk omvat naast journalistieke en commerciële foto’s ook kunstwerken. Zijn foto’s worden gekenmerkt door grote originaliteit en emotionele diepgang. Zijn werk heeft in toonaangevende publicaties gestaan, waaronder Vogue, Vanity Fair, Esquire en The Sunday Times Magazine. Daarbij vertelt zijn lens het verhaal van beeldbepalende figuren en momenten van onze tijd.

Hij heeft al diverse onderscheidingen gekregen, waaronder drie nominaties c.q. het winnen van ‘British Magazine Photographer of the Year’ en de prestigieuze titel ‘Travel Photographer of the Year’ van The Telegraph.

Craig is een vaste waarde binnen de Britse kunstwereld, exposeerde vijf jaar achter elkaar in de National Portrait Gallery en was Photographer-in-Residence bij de Royal Geographical Society – een bewijs van zijn oneindige culturele relevantie en creatieve veelzijdigheid.

Onderzoeksmethode

Uitgevoerd door: Opinium Research

Steekproef: Gewogen om nationale representatie te waarborgen, met 500 volwassenen uit het VK, Nederland, Denemarken, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Polen, Italië, Spanje en Oostenrijk

Onderzoeksperiode: 28 okt 2025 – 7 nov 2025

1 Onderzoek uitgevoerd van 28 oktober tot 7 november 2025 door Opinium. Gewogen om nationale representatie te waarborgen, met 500 volwassenen uit het VK, Nederland, Denemarken, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Polen, Italië, Spanje en Oostenrijk.

2 Voor de functie Generative Edit voor Photo Assist zijn een netwerkverbinding en inloggen op een Samsung-account vereist. Bewerken met Generative Edit kan resulteren in een foto met gewijzigd formaat tot 12 MP. Bij het opslaan wordt een zichtbaar watermerk over de afbeelding geplaatst om aan te geven dat de afbeelding door AI is gegenereerd. De nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de gegenereerde resultaten worden niet gegarandeerd.

3 Actieperiode: 10/11/2025 t/m 01/12/2025. Het voordeel is reeds in de prijs verrekend.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht