Nieuw onderzoek van Zebra: 88% van de Europese retailers verwacht dat GenAI cruciaal wordt voor verliespreventie
Zebra Technologies (NASDAQ: ZBRA), heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van hun 18e Jaarlijkse Global Shopper Study. Uit het onderzoek blijkt dat Gen AI en automatiseringsoplossingen in opmars zijn als cruciale hulpmiddelen. 87% van de leiders in de retailsector geeft aan dat deze oplossingen van groot belang zijn om verliezen te voorkomen. “De toekomst van de retail ligt bij degenen die de fysieke en digitale wereld met elkaar verbinden met intelligente workflows”, aldus Matthew Guiste, Global Retail Technology Strategist bij Zebra Technologies. “Met AI, automatisering en intelligente workflows beperken retailers hun verliezen en creëren ze de snelle, naadloze en gepersonaliseerde ervaring waar het moderne winkelpubliek naar op zoek is.”
Uit de data blijkt dat de tevredenheid onder Europese shoppers over in-store ervaringen is gestegen tot 80% (79% wereldwijd), tegenover 76% vorig jaar en 84% in 2023. De tevredenheid over online shoppen is daarentegen gedaald naar 74% (73% wereldwijd), vergeleken met 76% vorig jaar en 82% in 2023. Ook blijkt uit het onderzoek dat de prioriteiten van winkeliers veranderen. Gemak, snelheid en betaalbaarheid worden steeds belangrijker, waarbij het prijsvoordeel het zwaarst weegt. Bijna acht op de tien consumenten geeft de voorkeur aan kortingen en aanbiedingen, nu de inflatiedruk aanhoudt. Tegelijkertijd verwachten Europese klanten een vlekkeloze winkelervaring en raken ze gefrustreerd door uitverkochte producten (67%), artikelen achter slot en grendel (72%) en een gebrek aan zelfscankassa’s (62%).
“In Nederland zien we dat retailers volop investeren in technologie om beter grip te krijgen op hun voorraad, klantbeleving en inzetbaarheid van personeel” zegt Casper Zweers, Regio Directeur voor Zebra Technologies in de Benelux. “Terwijl de winkelomzet stijgt, blijft de winstgevendheid onder druk staan door hoge kosten en personeelstekorten. Dat maakt automatisering en realtime inzicht belangrijker dan ooit. Nederlandse retailers lopen traditioneel voorop in omnichannel-innovatie – van zelfscankassa’s tot digitale integratie tussen online en fysieke winkels – en zetten nu de volgende stap richting AI en intelligente workflows.”
Bekijk de 18e Jaarlijkse Global Shopper Study hier: https://www.zebra.com/gb/en/cpn/18th-annual-shopper-study.html?tactic_type=PRP&tactic_detail=RT_Shopper2025_DB_EMEA_None.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.