Nieuwe Fujitsu Framework Sholark versnelt transformatie van bedrijfsprocessen met AI en data-analyse
Maarssen, 7 november 2018 – Fujitsu maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun digitale transformatieprocessen te versnellen door artificial intelligence (AI), data-analyse en zakelijke besluitvorming aan elkaar te koppelen dankzij het nieuwe, krachtige Sholark-framework. Dit framework versnelt de ontwikkeling van complexe AI-projecten en kan gebruikt worden ter ondersteuning van de besluitvorming.
Fujitsu Sholark overbrugt de kloof tussen data en eindgebruiker. Gebruikers kunnen eenvoudig vragen stellen aan het systeem via de gebruiksvriendelijke online interface. Hierdoor wordt het gebruik van AI een alledaagse aangelegenheid en zijn niet-technisch aangelegde medewerkers in staat complexe business vragen op te lossen2. Daarnaast versimpelt het de automatisering van informatiemanagementtaken die vaak herhaald moeten worden, lang duren en weinig waarde toevoegen, zoals het invoeren van data.
Het Sholark-framework verwerkt realtime grote hoeveelheden gestructureerde, semi-gestructereerde en ongestructureerde gegevens inclusief social media-bronnen, naar databases, spraak, video of afbeeldingen. Daarnaast kan het processen op een slimme manier automatiseren en maakt het gebruik van taalkundige intelligentie om verbanden te leggen en zinvolle inzichten te bieden.
Advocatuur, politie en zorgsector
Sholark kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de doeltreffendheid van advocaten te verbeteren. Zo zorgt het automatiseren van taken ervoor dat er 60 procent minder tijd aan het classificeren en het zoeken van resultaten wordt besteed. Daarnaast kan het onderzoek naar criminaliteit en bedreigingen versnellen, door het automatisch verzamelen van ongestructureerde informatie zoals interne en externe gegevensbronnen. Dit kunnen zowel politiegegevens zijn als informatie over belangrijke openbare evenementen. Hierdoor worden onderzoeken nauwkeuriger en sneller afgehandeld. Door Sholark kan de politie het aantal onderzoeken dat tegelijkertijd loopt met meer dan 40 procent verhogen zonder extra mankracht in te zetten. Ook in de gezondheidszorg kan Sholark worden ingezet, omdat het systeem gebruik maakt van HIKARI-technologieën, ontwikkeld door Fujitsu Laboratories of Europe, om patiëntendossiers te verwerken. Dit helpt artsen belangrijke klinische vragen over hun patiënten te beantwoorden3.
Om bedrijven de controle te geven over data-analyseprocessen, is Fujitsu Sholark volledig gebaseerd op opensource-technologieën. Omdat het modulair is opgebouwd, kunnen klanten naar wens extra opensource-mogelijkheden toevoegen. Bovendien kan de oplossing gemakkelijk geïntegreerd worden met bestaande software of gekoppeld worden aan oudere datawarehouse-systemen.
Albert Mercadal, hoofd Advanced Analytics en Big Data bij Fujitsu EMEIA, zegt: “De ware kracht van Sholark is dat – in tegenstelling tot de meeste soorten van kunstmatige intelligentie – het geen deskundige gebruikers vereist. Elke medewerker kan leren ermee te werken en kan verbanden ontdekken tussen niet-gerelateerde informatiebronnen. Sholark herkent de context veel sneller dan wanneer er handmatige processen worden ingezet en het maakt ook sneller slimme verbindingen met de content. Dit zorgt ervoor dat data-invoer een minder vervelende en minder tijdrovende taak wordt en dat de meest relevante informatie sneller ontdekt wordt. Hierdoor kunnen bedrijven meer tijd besteden aan taken die meer waarde toevoegen of ze kunnen meer taken uitvoeren op een dag.”
Noot voor de redactie
¹ Het Sholark-framework van Fujitsu zorgt ervoor dat complexe AI-systemen opgeleverd kunnen worden binnen maanden in plaats van jaren. Projecten worden doorgaans afgehandeld binnen het co-creatieproces van Fujitsu, dat Fujitsu-experts samen met klanten helpt om zakelijke uitdagingen te definiëren en de meest geschikte oplossing te bedenken.
2 Dankzij zijn modulariteit kan Fujitsu Sholark eenvoudig worden aangepast aan de specifieke behoeften van verschillende bedrijven, datavolumes en bronnen. De toepassing volgt strikte beveiligingsnormen die de gegevensbescherming garanderen en kan worden geïntegreerd met de authenticatie- en autorisatiemechanismen van de bestaande klant. Bovendien kan Sholark worden ingezet op openbare en private clouds of in traditionele on-premises omgevingen.
3 Persbericht: Fujitsu’s mensgerichte AI zorgt voor een snellere en betere klinische besluitvorming http://www.fujitsu.com/fts/about/resources/news/press-releases/2016/emeai-03112016-fujitsu-enables-faster-improved-clinical.html
Over Fujitsu
Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 155.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,5 triljoen yen (US$ 40 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.
Over Fujitsu EMEIA
Fujitsu stelt klanten in staat te profiteren van digitale mogelijkheden door hen te helpen om IT en digitale innovatie in evenwicht te brengen. Fujitsu’s volledige portfolio van producten, oplossingen en services biedt haar klanten een concurrentievoordeel in het tijdperk van digitale transformatie. Fujitsu telt in de EMEIA-landen (Europa-Midden Oosten, India & Afrika) meer dan 29.000 werknemers. Voor meer informatie, kunt u terecht op: http://www.fujitsu.com/fts/about/jitsu is the leading Japanese information and communication technology (ICT) company, offering a full range of technology products, solutions, and services. Approximately 140,000 Fujitsu people support customers in more than 100 countries. We use our experience and the power of ICT to shape the future of society with our customers. Fujitsu Limited (TSE: 6702) reported consolidated revenues of 4.1 trillion yen (US $39 billion) for the fiscal year ended March 31, 2018. For more information, please see http://www.fujitsu.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.