Industry Wire

Nieuwe postale dienst Stichting PostRetour: dé digitale oplossing voor foutief geadresseerde zendingen

Door verhuizingen en overlijden zijn er zo’n 4.000 persoonswijzigingen per dag. Het is daarom voor bedrijven en instellingen vrijwel onmogelijk om de gegevens van hun relaties dagelijks actueel te houden. Daardoor worden veel postzendingen foutief geadresseerd. De Stichting PostRetour biedt hiervoor nu een snelle en eenvoudige oplossing.

Organisaties versturen dagelijks honderdduizenden geadresseerde zendingen. Vanwege de vele verhuizingen – jaarlijks verhuizen ongeveer 1,5 miljoen personen – en sterfgevallen – jaarlijks zo’n 125.000 – is de ontvanger regelmatig niet de geadresseerde. Dit is behoorlijk vervelend voor de ontvanger, maar ook voor de afzender. De ontvanger moet (reis)tijd en energie steken in het terugsturen en de afzender heeft veel werk aan het verwerken en eventueel corrigeren van retourzendingen.

Stichting PostRetour biedt hiervoor sinds 1 juni 2014 een eenvoudige en snelle oplossing aan consument en bedrijfsleven.

Hoe het werkt:
Voor een verzending ontvangt de afzender per verzendadres een unieke code van PostRetour, de PR-code. Deze code wordt duidelijk vermeld op het te verzenden poststuk met de tekst: “Bent u niet de geadresseerde? Ga naar www.postretour.com en vul de PR-code in.”

Als de ontvanger van een poststuk niet de geadresseerde is, kan deze op de website van www.postretour.com de PR-code invoeren. Daarna kan de reden worden aangegeven, bijvoorbeeld een verhuizing of een overlijden.

De ontvanger hoeft een poststuk niet retour te zenden als het bijvoorbeeld om reclamemateriaal op naam gaat. Maar in een aantal gevallen is het een belangrijk stuk, zoals een contract, een polis, etcetera, en dan moet het worden teruggezonden.

Na het invoeren van de PR-code op de website van PostRetour krijgt de ontvanger een bericht wat te doen met het foutief bezorgde poststuk.

Met de digitale service van Stichting PostRetour kan een verzendende organisatie eenvoudig en snel de juiste relatiegegevens overnemen. Door dit initiatief is het mogelijk retourpost beter te managen en neemt de overlast richting consument af.

Voor de afzender betekent dit een reductie van werk en kosten. Ook zal het een positieve bijdrage leveren aan het imago van de verzendende partij. Door de verwerking van de eerdere resultaten wordt bij een nieuwe zending een foutieve adressering of een mailing aan een overledene voorkomen.

Van belang is ook nog dat het aantal brievenbussen binnenkort sterk zal worden gereduceerd. Op termijn verdwijnt door kostenbesparingen circa de helft van de brievenbussen in Nederland. Hierdoor zal de afstand tot, en dus ook de reistijd naar, een brievenbus toenemen.

PostRetour

PostRetour is een stichting die als doelstelling heeft de stroom van retourpost te optimaliseren voor consumenten, bedrijven en instellingen.

Dagelijks worden heel veel poststukken verzonden. Van een aanzienlijk aantal van deze poststukken komt de naam van de ontvanger niet overeen met die van de geadresseerde. Dit is vervelend voor de ontvanger én voor de organisatie die het poststuk heeft verzonden.

PostRetour biedt een kostenefficiënte, snelle en klantvriendelijke oplossing voor foutief geadresseerde zendingen. Daarnaast bevat deze service een belangrijk duurzaam component.

Stichting PostRetour faciliteert met haar diensten zowel de consument als het bedrijfsleven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht