Geplaatst door Samsung

Nieuwe Samsung Foldables gaan voor een duurzamere toekomst met de meest veelzijdige mobiele ervaring tot nu toe

Schiphol, 10 augustus 2022 – Samsung heeft vooruitgang geboekt met het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025 voor de MX (Mobile eXperience) Business. Belangrijke initiatieven zijn onder meer het ontwikkelen en verwerken van gerecyclede materialen in producten, het ontwerpen van meer milieubewuste verpakkingen en het upcyclen van oudere Samsung Galaxy-toestellen om elektronisch afval te verminderen.

Sinds de aankondiging van de Galaxy for the Planet-visie tijdens Unpacked in augustus 2021, heeft Samsung hard gewerkt aan het creëren van nieuwe manieren voor het recyclen en hergebruiken van hulpbronnen die anders schadelijk afval zouden worden. Ook het verminderen van de ecologische voetafdruk en het stimuleren van innovatie zijn van belang. Vandaag deelt Samsung de voortgang tot nu toe.

“Samsung zet al een tijd stappen om mensen en de planeet te helpen beschermen, door duurzaamheid en innovatie te combineren,” zegt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile eXperiences bij Samsung Nederland. “We zijn trots op onze vooruitgang tot nu toe. Tegelijkertijd is er nog veel werk aan de winkel en zetten we alles op alles om onze duurzaamheidsvisie te realiseren.”

Het gebruik van gerecyclede materialen uitgebreid naar de Galaxy Z Fold4 en Galaxy Z Flip4
Het ontwikkelen van nieuwe, gerecyclede materialen is een belangrijk aandachtsgebied voor Galaxy for the Planet. Hoe meer Samsung recyclet, hoe meer hulpbronnen worden bespaard. Hoewel het hergebruiken van materialen in Galaxy-toestellen zorgt voor veel uitdagingen, maken de voordelen voor de planeet het zeker de moeite waard.

Samsung ontwierp de nieuwe Galaxy Z serie en Galaxy Buds2 Pro met hergebruikte visnetten
Hergebruikte visnetten werden voor het eerst in februari 2022 geïntegreerd in de Galaxy S22-serie. Tegenwoordig zijn er elf Galaxy-modellen die hergebruikte visnetten gebruiken, waaronder de Galaxy Book2 Pro-reeks en de Galaxy Tab S8 serie. Door afgedankte visnetten om te vormen tot hoogwaardig materiaal voor de Galaxy-toestellen, helpt Samsung om de gevolgen van plasticvervuiling te verminderen1 – ieder jaar wordt er 640.000 ton aan visnetten achtergelaten in de oceanen wereldwijd2.

Het hergebruiken van afgedankte visnetten is slechts één voorbeeld van de vooruitgang die Samsung heeft geboekt bij het integreren van de hoeveelheid gerecyclede materialen in de producten.

Samsung heeft milieubewustere materialen, waaronder hergebruikte visnetten, post-consumer materialen (PCM) of biobased hars verwerkt in 90% van de Galaxy-toestellen die het afgelopen jaar zijn gelanceerd3. Meer dan 90% van de Galaxy Buds2 Pro is gemaakt van gerecyclede materialen4.

Dit proces vereist complexe technische vaardigheden om de algehele kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid van de nieuwe materialen te waarborgen. Samsung is van plan verdere R&D investeringen te doen om andere, nieuwe materialen voor gebruik in Galaxy-producten te vinden. En om de hoeveelheid gerecyclede materialen in elk toestel verder te vergroten.

Een nieuwe manier van verpakken
Samsung heeft zich ten doel gesteld om tegen 2025 alle plastic voor eenmalig gebruik uit mobiele productverpakkingen te verwijderen.

Samsung gebruikt 100% gerecycled papier voor de verpakking van flagship-producten. Zo besparen we dit jaar het equivalent van bijna 51.000 bomen5 met de Galaxy S22-serie en de nieuwe Galaxy Z-serie.

Samsung heeft ook het verpakkingsvolume voor de Galaxy Z Flip4 en de Galaxy Z Fold4 met respectievelijk 52,8% en 58,2% verminderd in vergelijking met de Galaxy Foldables van de eerste generatie. Door het verpakkingsvolume van elk toestel te verminderen, verkleint Samsung de ecologische voetafdruk tijdens het transport met vrachtwagens, vliegtuigen en schepen. De schatting is dat deze vermindering van het verpakkingsvolume zal zorgen voor ongeveer 10.000 ton minder CO2-uitstoot tegen het einde van 20226. Naast de voortdurend evoluerende verpakkingen voor flagship-smartphones, gaat Samsung milieubewuste verpakkingen ook toepassen in andere productcategorieën.

Opschalen van oplossingen voor e-waste
Het verminderen van e-waste, oftewel elektronisch afval, is cruciaal voor een circulaire economie die de eindige hulpbronnen van onze planeet spaart en hergebruikt. Volgens het World Economic Forum werd in 2021 57 miljoen ton elektronisch afval gegenereerd en dit zal naar verwachting met 2 miljoen ton per jaar groeien7.

Om dit probleem aan te pakken, heeft Samsung het Galaxy Upcycling-programma uitgebreid, waarmee oudere Galaxy-smartphones een nieuw leven krijgen. Via Galaxy Upcycling at Home8, hergebruikt Samsung smartphones met een eenvoudige software-update. Hiermee worden toestellen veranderd in slimme apparaten voor thuisgebruik ter ondersteuning van dagelijkse behoeften, zoals kinderopvang en dierenverzorging.

Een belangrijk speerpunt van Galaxy Upcycling is dat deze innovaties ook het leven van mensen verbeteren. Het bedrijf upcyclet bijvoorbeeld ook tweedehands Galaxy-toestellen tot medische diagnoseapparatuur, EYELIKE™ funduscamera’s genaamd, waarmee noodzakelijke oogzorg wordt geboden in achtergestelde gemeenschappen. Dit programma heeft al honderden Galaxy-toestellen een nieuw leven gegeven en basisoogzorg geboden aan meer dan 13.000 patiënten in Vietnam, Marokko, India en Papoea-Nieuw-Guinea.

Over Samsung Electronics
Samsung Electronics inspireert mensen en creëert de toekomst met vernieuwende ideeën en technologieën. Wij zijn toonaangevend in de wereld van TV’s, smartphones, wearables, tablets,huishoudelijke apparaten, netwerksystemen, geheugen, systeem-LSI, halfgeleiderfabricage en LED-oplossingen. Het laatste nieuws, artikelen en persmateriaal vind je op Samsungs Newsroom op http://news.samsung.com/nl en onze blogs Explore en Insights.

1 Hergebruik van afgedankte visnetten kan tegen eind 2022 50 ton plastic uit de zee halen

2FAO en UNEP

3Op basis van het aantal modellen. Dit omvat Galaxy-smartphones, tablets, laptops en wearables die Samsung wereldwijd heeft gelanceerd van september 2021 tot augustus 2022. Er zijn in deze periode wereldwijd 37 modellen gelanceerd en 34 modellen bevatten ten minste één onderdeel dat is gemaakt van gerecyclede materialen of biobased hars.

4Meer dan 90% van alle plastic componenten van Galaxy Buds2 Pro, in gewicht, zijn gemaakt van gerecyclede materialen. In totaal is 29 gram plastic gebruikt in de Galaxy Buds2 Pro en bevat het meer dan 27 gram gerecyclede materialen. Elk van deze componenten bevat ten minste 20% van ofwel afgedankte visnetten (Ocean Bound Plastic) ofwel post-consumer materialen (PCM). Gerecyclede visnetten worden gebruikt in drie interne componenten van de behuizing in de voorkant van de beugel, de beugelbatterijhouder en de beugel-PCB. In acht externe componenten worden post-consumer gerecyclede materialen gebruikt. Vier componenten in beide oordopjes in de hoes links/rechts voor, achter links/rechts. En vier componenten in de behuizing (deco-front), bovenkast, – binnenkast? en onderkast.

5Een 30 jaar oude dennenboom kan 59 kg papier produceren.

6Dit wordt berekend op basis van de ISO 14040:2006- en 14044:2006-standaards, met behulp van de Ecoinvent 3.8-database voor het transport van de SM-F700F-, SM-F721B-, SM-F900F- en SM-F936B-modellen van Korea naar Europa.

7World Economic Forum, “This year’s e-waste to outweigh Great Wall of China,” 18 oktober 2021. https://www.weforum.org/agenda/2021/10/2021-years-e-waste-outweigh-great-wall-of-china/

8Galaxy Upcycling at Home is momenteel beschikbaar in de VS, het VK en Korea en de beschikbaarheid kan per provider verschillen. Deze functie is beschikbaar op alle Galaxy S-, Note- en Z-series die zijn uitgebracht sinds 2018 (Galaxy S9, Galaxy Note9 of hoger) met Android 9 en hoger. In de toekomst zullen meer apparaten worden ondersteund.