Industry Wire

Geplaatst door Mollie

De nieuwste trends in de Nederlandse e-commerce sector

De transitie van de winkelstraat naar het web is al jaren in gang. Maar door de pandemie is deze verschuiving in een hogere versnelling gekomen en heeft de e-commerce wereld een ongekende boost gekregen. Als je actief bent in de e-commerce, weet je dat het een bewogen jaar is geweest in online shopping. 2021 zal naar verwachting worden afgesloten met een 39% hogere online verkoop dan 2020 en deskundigen voorspellen dat de wereldwijde e-commerce tegen het einde van het jaar 3,63 biljoen euro waard zal zijn.

Online shopping neemt dus een hoge vlucht en de markt wordt daardoor steeds ingewikkelder. De concurrentie neemt toe en de verwachtingen van de consument veranderen.

In deze sector is het belangrijk dat je je goed voorbereidt op piekdagen als Black Friday. Om te profiteren van de groei in e-commerce en om de omzet op deze belangrijke dag en de periode daarna te maximaliseren, moet je op de hoogte zijn van de huidige trends in online winkelen. Daarom heeft Mollie de vijf belangrijkste trends voor Nederlandse e-commerce in 2022 op een rijtje gezet.

#1 Zorg voor meer omzet met een mobile first-strategie
E-commerce aankopen per smartphone nemen snel toe. Daarom moet je webshop erop ingesteld zijn om klanten die digitaal shoppen optimaal te bedienen. In 2020 werd al een kwart van alle online aankopen via de smartphone gedaan. Inmiddels ligt het percentage Nederlanders dat maandelijks via hun smartphone een aankoop doet op bijna 40 procent. Dit percentage zal naar verwachting de komende jaren blijven groeien.

#2 Wees overal aanwezig met een omnichannel-aanpak
Je klanten zijn overal, dus jouw winkel moet dat ook zijn. Bedrijven met een sterke omnichannelstrategie zagen vorig jaar 287 procent hogere verkoopcijfers tijdens hun marketingcampagnes dan bedrijven die slechts op één kanaal actief waren. Bereik consumenten tijdens het scrollen op alle sociale platforms, maar probeer de toon van je campagnes persoonlijk te houden. De meeste consumenten voelen zich niet aangesproken door onpersoonlijke communicatie.

#3 Kies voor de toekomst met augmented reality
Verras je klanten met services als digitale paskamers of een camera-app waarmee ze virtueel nieuwe meubels in hun woonkamer kunnen uitproberen. Bijna driekwart (71 procent) van de consumenten zegt met meer vertrouwen te shoppen wanneer een online winkel augmented reality previews van producten aanbiedt.

#4 Bespaar kosten en stimuleer je verkoop met chatbots
Maak gebruik van de kracht van moderne technologie door chatbots in te zetten die klanten tijdens het browsen betrokken houden bij je online winkel. In 2020 verwachtte al meer dan 30 procent van de online shoppers dat een webwinkel live chat-ondersteuning aanbood. De komende jaren zullen chatbots een steeds belangrijker onderdeel van jouw customer service-strategie worden.

#5 Luister naar je klanten met voice commerce
Steeds meer Nederlandse consumenten zijn positief over spraakbesturing van slimme speakers, tablets en smartphones. Door je online winkel uit te rusten met voice commerce, speel je in op de wens van klanten om via spraak door de website te navigeren.
De wereld van de online retail is continu in beweging. Als je werkzaam bent in de e-commerce moet je dan ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Voor nog meer informatie over de laatste trends en ontwikkelingen klik op link voor Mollies gids voor meer e-commerce omzet in piekperiodes.

###

Over Mollie
Mollie is een pionier binnen de payment-industrie. Het bedrijf is ook een van de snelst groeiende payment service providers (PSP’s) in Europa Mollie faciliteert bedrijven van verschillende groottes om op te schalen en te groeien door gebruik te maken van verschillende betaalmethodes. Met behulp van de simpele en duidelijke betalings-API kan Mollie verschillende betaalmethodes aanbieden op een uniforme wijze. Mollie’s doel is om complexe financiële diensten eenvoudiger te maken. Momenteel heeft Mollie meer dan 120.000 klanten in Europa, en het is Mollie’s missie om de meest geliefde PSP van de wereld te worden. Het bedrijf bestaat uit een internationaal team van meer dan 480 professionals en heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en kantoren op vier andere plekken in Europa.

Voor meer informatie: www.mollie.com/nl Volg Mollie op LinkedIn.

 

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht