Industry Wire

Geplaatst door SvB Group

Noorse e-Commerce Markt Onbereikbaar voor Europese Handel

Schinnen, 8 juni 2013 – De e-commerce industrie is niet de internationale handelsplaats die men zou verwachten. Het blijkt een flinke uitdaging te zijn om goederen naar Noorwegen te importeren door het hoge belastingstelsel en afwijkende regelementen, wat komt omdat het land geen onderdeel vormt van de Europese Unie (EU). SvB Group, een handelsbedrijf uit het Limburgse Schinnen dat gespecialiseerd is in de e-tail industrie, heeft de oplossing gevonden.

Europese landen hebben de gedachte van een geglobaliseerde wereld omarmd. Voor Noorwegen was dit niet altijd even gemakkelijk. Dit heeft geresulteerd in een complex systeem waar niet-Noorse bedrijven lastig zaken kunnen doen. Noorwegen werd hierdoor zelfvoorzienend, met een binnenlandse economie die flink werd gestimuleerd door het voorzien van 5 miljoen inwoners met Noorse producten. Toch zoekt de consument online naar goedkopere producten over de grens, juist door de hoge productiekosten in dit financieel voortvarende land. Dit heeft geleid tot een stijging van 45 % meer online uitgaven dan de twee keer zo grote buur Zweden (PostNord, 2012). De totale online consumptie bedraagt € 3 miljard, waarvan de helft van niet-Noorse afkomst.

Dit brengt duizenden Europese e-commerce handelaren in een moeilijke positie. “Alleen kleine consumentenartikelen onder de 200 NOK (ongeveer € 26) worden zonder problemen doorgelaten aan de Noorse grens. Dit maakt het praktisch onbetaalbaar en daardoor onmogelijk om A-merken en hoge kwaliteitsproducten in het land te importeren.” aldus Jan Damman, verantwoordelijk voor Business Development bij SvB Group. Ze leerden dit door schade en schande toen een grote partij vouwfietsen meer dan een maand aan de Noorse grens werd tegengehouden. De fietsen waren gekocht door klanten van Groupon Noorwegen, de lokale tak van de wereldberoemde Amerikaanse Daily Deal-website. In plaats van ze ruim op tijd voor Kerst te bezorgen, arriveerden ze pas in de derde week van 2013.

Pas recent heeft de Limburgse firma de oplossing gevonden: het opzetten van een lokale vestiging op 50 kilometer afstand van de hoofdstad Oslo. “SvB Norway” importeert nu direct vanuit het fulfilment- en distributiecentrum in Nederland en gebruikt de lokale logistieke dienstverlener Asendia voor de verspreiding van elk individueel pakketje naar zijn bestemming. “Dankzij deze constructie kunnen we nu alles binnen drie dagen verzenden van onze Nederlands locatie naar Oslo, of met nog 4 extra dagen naar het Noorderlicht van Hammerfest, 2.000 kilometer verderop. Dit is iets waar de Scandinaviërs niet gewend aan zijn als het aankomt op internationaal online bestellen”, volgens Jan. “Iedereen wint: Groupon, SvB en nog het belangrijkst: de Noorse consument.”

Het onderzoeken van de Noorse belasting- en importwetgeving was geen eenvoudige taak. Meervoudige bezoeken, discussies en afspraken met de bank, douane, logistieke firma’s en accountants waren nodig. Het hele proces kostte SvB 3 maanden om te voltooien, ruim voor de deadline. Dit heeft geleid tot het voltooien van het lang verwachtte contract met Groupon Noorwegen: een lange termijn voorkeurs partnerschap gebaseerd op de behoeften en inzichten van Groupon waar het inkoop betreft – ongeacht de prijsklasse van de producten.

Deze op maat gemaakte oplossing voor de puzzel werd door SvB Group in verschillende diensten aangeboden, waaronder belastingen en juridisch, product inkoop, logistiek en financiële ondersteuning. Jan: “dit is een goed voorbeeld van de kennis die nodig is om succesvol te kunnen handelen op een internationaal speelveld. We zijn enthousiast over ons versterkt partnerschap met Groupon, en wat dit voor beide partijen zal brengen in de toekomst.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht