Industry Wire

Geplaatst door Norton Rose Fulbright

Norton Rose Fulbright lanceert AI chatbot voor AVG

Amsterdam, 15 mei 2018 – Wereldwijd advocatenkantoor Norton Rose Fulbright introduceert AI-chatbot “Parker” voor vragen over de nieuwe Europese privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Parker helpt bedrijven in niet-EU-rechtsgebieden om te bepalen of de AVG op hun van toepassing is. De AVG, die op 25 mei 2018 in werking treedt, vervangt de richtlijn gegevensbescherming (Wbp) en is zeer ingrijpend voor organisaties die persoonsgegevens verwerken.

Onder de AVG hebben toezichthouders nieuwe bevoegdheden om bedrijven te beboeten die niet voldoen aan de nieuwe regels. Boetes kunnen oplopen tot maximaal € 20 miljoen of vier procent van de omzet van het bedrijf.

Parker gebruikt natuurlijke taalverwerking om een breed scala aan vragen van bedrijven buiten de EU te beantwoorden, onder andere of de AVG op hen van toepassing is en welke activiteiten de regels omvatten. Je kan op de website met Parker chatten.

Parker werd gecreëerd door de in Sydney gevestigde Partner Nick Abrahams (Head Technology & Innovation Norton Rose Fulbright) en Associate Edward Odendaal. In eerste instantie om te kunnen reageren op een belangrijke verandering in de Australische meldplicht gegevensbescherming die op 22 februari 2018 in werking trad.

Parker behandelt nu ook vragen met betrekking tot de AVG, waarmee de volgende stap wordt gezet in de evolutie van de gegevensprivacy-chatbot. De AVG versie van Parker is gemaakt in samenwerking met het Europese data protection team. Abrahams zegt hierover:

“We zijn voortdurend bezig om onze dienstverlening, met behulp van technologieën zoals kunstmatige intelligentie en door gebruik te maken van onze uitgebreide kennis en ervaring over de hele wereld, te verbeteren.”

“Parker is een van de eerste AI-chatbots voor dataprivacy. In de eerste 24 uur na de oorspronkelijke lancering in december 2017 had het meer dan 1000 gesprekken, waarmee cliënten juridische informatie op een nieuwe, efficiënte en kosteneffectieve manier konden raadplegen.”

“Na de succesvolle lancering van Parker in Australië wilden we de reikwijdte van de nieuwe AVG onderzoeken – een onderwerp dat wereldwijd zorgen baart en op zeer korte termijn van kracht wordt. De AVG is de grootste herziening van de Europese regelgeving voor gegevensbescherming in 20 jaar tijd. Afhankelijk van de reikwijdte van hun activiteiten in Europa kunnen niet-EU-bedrijven ook onder de AVG vallen. Parker beantwoordt snel en intuïtief standaardvragen met betrekking tot de nieuwe EU-regels voor gegevensbescherming, zodat cliënten actie kunnen ondernemen waar nodig.”

Het internationale team vertegenwoordigt cliënten uit verschillende sectoren die over de hele wereld actief zijn en elk geconfronteerd worden met hun eigen problemen rondom gegevensbescherming. Het bedrijf adviseert klanten ook over complexe problemen, zowel nationaal als grensoverschrijdend, die te maken hebben met zowel persoonlijke als gevoelige bedrijfsgegevens, waaronder het verzamelen, gebruiken, opslaan, openbaar maken en overdragen van gegevens. Norton Rose Fulbright adviseert ook cliënten over wettelijke naleving en bedrijfsstrategie met betrekking tot gegevensprivacy enveiligheidsrisicobeheer en biedt een wereldwijde 24/7 service voor incidentenrespons in het geval van een datalek.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht