Industry Wire

Geplaatst door NRC

NRC lanceert campagne over houvast in een wereld vol ruis en desinformatie

RC wilde weten wat het effect is van een overvloed aan nieuws. Om dit invoelbaar te maken hield NRC interviews over de manier waarop we nieuws tot ons krijgen. In een gecontroleerde omgeving werden de geïnterviewden onderworpen aan een stroom van snelle en oppervlakkige nieuwsfragmenten. Hun reacties hierop vormden de basis voor de nieuwe campagnefilm die vanaf vandaag te zien is op televisie en online. De film laat ook zien hoe je dankzij de onafhankelijke journalistiek van NRC grip kunt houden op wat er écht toe doet.
De stroom aan nieuws is vandaag de dag heviger dan ooit. We worden via allerlei kanalen overspoeld met halve waarheden, sensationele content en ongeverifieerde berichten. Door de snelheid en hoeveelheid hiervan verliezen steeds meer mensen hun overzicht, grip én vertrouwen. Met als gevolg dat we dreigen af te haken.
‘Steeds meer mensen mijden het nieuws. Niet omdat ze niets willen weten, maar omdat de stroom aan nieuws zo overweldigend is’ zegt Patricia Veldhuis, hoofdredacteur van NRC. ‘Dit is een groot probleem en ik zie het als onze journalistieke missie om mensen betrokken te houden, zodat ze niet verdwalen in de informatiestroom, maar grip krijgen op de dingen die ertoe doen.’
In plaats van snelle, oppervlakkige en soms misleidende nieuwsvoorziening, brengt NRC feiten, diepgang en nuance. NRC belicht onderwerpen vanuit meerdere perspectieven om zo het hele verhaal te vertellen. Feiten worden gescheiden van meningen en de journalistiek wordt op een duidelijke en overzichtelijke manier gepresenteerd. Hiermee biedt NRC lezers houvast in een wereld voor ruis en desinformatie.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau We Agency en is vanaf 2 september te zien op onder andere televisie en online en te horen op de radio.
Bekijk de volledige film op nrc.nl/brengtjeverder 
Credits:
NRC: Marith Zwarts, Mart Vonk, Niels Vrijdag, Nikki Duijkers, Lotte Ormel
Creative agency: We Agency
Creative director: Roel Welling
Creatives: Roel Welling, Ruben Cusell, Beer ten Kate
Client lead: Lynn Degen
Production agency: Wefilm
Regisseur: Beer ten Kate
DP: Gregg Telussa
Executive producer: Beau van Assem
Producer: Roos Aalvanger & Ellis Thomas
Productie assistent: Daisy Wisman
Music composing: Beer ten Kate

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht