Van offline naar online: case Pathé

In samenwerking met bioscoopexploitant Pathé heeft Clansman een actie gelanceerd om bioscoopbezoekers te converteren naar online e-mailregistraties. Bij kassapunten van de tweeëntwintig Nederlandse bioscopen worden kraskaarten uitgedeeld. Iedere kraskaart bevat een unieke code die kans geeft om een jaar lang gratis naar de film te mogen. Deze code kan ingevuld worden op een actiesite. Daarnaast ontvangt elke deelnemer direct bij registratie gegarandeerd korting op popcorn bij de film.
Opmerkelijk resultaat.
Op basis van 100.000 uitgedeelde kraskaarten hebben meer dan 25.000 personen de ontvangen actiecode op de actiesite ingevoerd en zich via een double-opt.-in procedure aangemeld voor de nieuwsbrief van Pathé. Een conversie van ruim 25% dus. Vergeleken met conversies van soortgelijke acties is dit een extreem goed resultaat. Wat heeft er voor gezorgd dat al deze bioscoopbezoekers zich online hebben gemeld?
Het juiste aanbod op het juiste moment.
Op de kraskaart wordt helder gecommuniceerd wat er online te halen valt: direct korting op popcorn in de bioscoop waar je op dat moment bent. En dat sluit perfect aan op de behoefte van iemand die net een bioscoopkaartje heeft opgehaald en zit te wachten tot de voorstelling begint. Op de kraskaart wordt in 3 korte stappen uitgelegd hoe je direct je korting kunt incasseren. Om het de bioscoopbezoeker makkelijk te maken is er een mobiele versie van de actie ontwikkeld die ook via een QR-code op de kraskaart te bereiken is.
Direct registreren of niet?
Opvallend is dat bezoekers in veel gevallen de kraskaart bewaren om de code later in te vullen. Ruim 30% van alle deelnemers heeft zich direct na ontvangst van de kraskaart geregistreerd. Ca. 70% heeft zich op een later moment alsnog geregistreerd.
De cijfers op een rij.
● Aantal uitgedeelde kraskaarten: 100.000
● Totaal aantal unieke deelnemers: ca. 25.000 (= 25% van uitgedeelde kraskaarten) ● Unieke deelnemers via Mobiel: ca. 8.000 (= 32% van totale deelnemers)
● Unieke deelnemers via PC/Tablet: ca. 17.000 (=68% van totale deelnemers)
Relevant, eenvoudig en eerlijk.
Over het geheim van de resultaten doet Clansman niet geheimzinnig. Stimuleer directe actie én zorg er voor dat het kaartje met de code aantrekkelijk genoeg is om ook later te gebruiken. Maak het makkelijk om mee te doen. Doe de consument bovenal een relevant, eerlijk en eenvoudig aanbod: wees transparant.
Meer informatie.
● www.clansman.nl
● http://pathe.clansgames.nl
Voor meer informatie over deze en andere cases van Clansman kunt u contact opnemen met Tamar Citroen via tamar.citroen@clansman.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.