Geplaatst door NordVPN

Onderzoek: Adult content, streaming en video hosting websites hebben de meeste beveiligingsproblemen

● Adult content websites bevatten de grootste hoeveelheid malware
● Streaming media websites hebben de meeste opdringerige advertenties
● Video hosting websites hebben het grootste aantal trackers

Volgens onderzoek van NordVPN, een toonaangevend cyberbeveiligingsbedrijf, hebben adult content, streaming en video hosting websites de meeste beveiligings- en privacyproblemen, zoals malware, opdringerige advertenties en trackers. Uit onderzoek blijkt dat NordVPN’s Threat Protection-functie, die speciaal is ontworpen om mensen tegen dergelijke bedreigingen te beschermen, alleen al in de maand december (2022) 344 miljoen trackers, 341 miljoen opdringerige advertenties en 506.000 malware-infecties blokkeerde.

“De online wereld daagt mensen uit bij elke keuze die ze maken. Wil je een artikel lezen? Er worden meteen tientallen advertenties en pop-ups geactiveerd om je scherm te bedekken. Een andere bedreiging van de privacy – malware – ligt op de loer op websites en in bestanden die je wilt downloaden. De websites die je bezoekt zitten daarnaast vol met trackers van derden die je surfgeschiedenis analyseren om erachter te komen wat je online doet. Jij bent de enige die dat kan stoppen”, zegt Adrianus Warmenhoven, cybersecurity-adviseur bij NordVPN.

Adult content sites bevatten de grootste hoeveelheid malware

Malware is kwaadaardige software die is ontworpen om je apparaat of gegevens te beschadigen of te compromitteren. Malware kan relatief onschuldig of uiterst gevaarlijk zijn. Kwaadaardige software kan de online activiteiten van mensen volgen en gevoelige informatie stelen of zonder je toestemming verwijderen.

Uit onderzoek van NordVPN blijkt dat adult content sites (21%), cloud storage providers (14%) en entertainment sites (11%) de grootste hoeveelheid malware bevatten. In december blokkeerde Threat Protection respectievelijk 60.400, 40.100 en 30.900 domeinen uit deze categorieën.

Tot de meest voorkomende soorten malware behoren virussen, spyware, wormen, trojans, adware, scareware, ransomware en bestandsloze malware.

Streaming media sites hebben de meest opdringerige advertenties

Opdringerige reclame verwijst naar opdringerige en irrelevante advertenties voor consumenten. Ze irriteren gebruikers door onverwacht op te duiken, homepagina’s te blokkeren, nieuwe pagina’s en vensters te openen of op ongelegen momenten video en audio af te spelen.

De meeste opdringerige advertenties werden aangetroffen op websites voor streaming (23%), adult content (16%) en online shopping (9%). Threat Protection heeft er miljoenen gedetecteerd en geblokkeerd: respectievelijk 552 miljoen, 389 miljoen en 226 miljoen.

“Tegenwoordig zijn adblockers essentieel voor zowel veiligheid, omdat ze advertenties blokkeren die de apparaten van mensen kunnen infecteren, als privacy, omdat opdringerige advertenties gegevens over onze online activiteiten verzamelen en de privacy van mensen schenden. Ook als websites een langere laadtijd dan normaal hebben, is dit waarschijnlijk de schuld van advertenties. Bovendien kunnen gratis apps vol ongewenste advertenties ervoor zorgen dat de batterij van je apparaat sneller leeg is”, legt Adrianus Warmenhoven uit.

Video hosting websites hosten het grootste aantal trackers

Hoewel veel trackers een hulpmiddel zijn voor reclame en het verbeteren van de gebruikerservaring, kunnen ze ook door online snoopers worden gebruikt. Internetproviders, marketingbureaus, social mediabedrijven en overheden kunnen ze gebruiken om je online activiteiten te volgen en je privacy te schenden.

NordVPN’s Threat Protection toont dat websites voor video hosting (22%), cloud storage providers (16,31%), web e-mail (16,25%), en informatietechnologie (12%) de meeste trackers bevatten. Op video hosting websites alleen werden in december 2022 239 miljard trackers door Threat Protection geblokkeerd.

Het is misschien interessant hieraan toe te voegen dat uit eerder onderzoek van NordVPN bleek dat het gemiddelde aantal trackers per website het hoogst is in Hongkong (45,4 trackers), Singapore (33,5), de Verenigde Staten (23,1) en Australië (18,6).

Threat Protection scant je bestanden voordat je ze downloadt, identificeert bedreigingen en blokkeert deze voordat ze je apparaat kunnen beschadigen. De functie is inbegrepen bij elk NordVPN-abonnement – en maakt het mogelijk online te surfen zonder een spoor achter te laten, je privacy te beschermen en je digitale veiligheid te verbeteren.

Methodologie: De hierboven genoemde statistieken zijn verkregen door het analyseren van geaggregeerde gegevens die in januari 2023 door de Threat Protection-service van NordVPN zijn verzameld. Bij het onderzoek en het samenstellen van de resultaten werden geen identificeerbare gebruikersgegevens verzameld, bekeken of anderszins betrokken.

OVER NORDVPN
NordVPN is ’s werelds meest geavanceerde VPN-dienstverlener, die wereldwijd door miljoenen internetgebruikers wordt gebruikt. NordVPN biedt Double VPN-encryptie, Onion Over VPN en gegarandeerde privacy omdat het bedrijf je gegevens niet verzamelt. Eén van de belangrijkste kenmerken van het product is Threat Protection, een functie die kwaadaardige websites, malware, trackers en advertenties blokkeert. NordVPN is zeer gebruiksvriendelijk, biedt één van de beste prijzen op de markt en heeft meer dan 5.000 servers in 60 landen wereldwijd. Voor meer informatie: http://nordvpn.com.

IMAGE: