Industry Wire

Geplaatst door MWM2

Onderzoek via de app favoriet bij klantenpanel

We navigeren met onze smartphone, we bankieren ermee, versturen e-mails en lezen artikelen op het kleine scherm. Waarom dan niet onderzoeksvragen invullen op je mobiel? Bijna de helft van de panelleden onder de vijftig jaar, doet het liefst aan onderzoek mee via hun smartphone. Dat blijkt uit de jaarlijkse panelevaluatie van MWM2 over 2016. 47 procent van de panelleden onder de vijftig jaar beantwoordt korte vragenlijsten die een tot twee minuten duren het liefst met zijn mobiel.

MWM2 beheert zo’n 150 klantenpanels voor organisaties als de NS, Coop, ABN AMRO en De Persgroep. De panels variëren in grootte tot 90.000 deelnemers. Ieder jaar onderzoekt MWM2 hoe panelleden hun deelname aan het panel beleven. In totaal deden bijna 30.000 leden mee de evaluatie van dit jaar.

Alles doen we mobiel, dus ook onderzoek

Met name jonge panelleden gebruiken het liefst hun smartphone voor onderzoek. Ruim zestig procent van de panelleden onder de 35 jaar geeft de voorkeur aan vragenlijsten invullen via hun smartphone, bij als een onderzoek tot twee minuten duurt. Bovendien zegt 45 procent van de panelleden onder de 35 nu ook al hun telefoon te gebruiken voor het invullen van (langere) vragenlijsten.

Dat jonge panelleden de voorkeur geven aan kort mobiel onderzoek, betekent niet dat ze weinig vragen willen beantwoorden. Panelleden onder de 35 zijn bereid tot wel elf vragen in te vullen op hun smartphone. Iets oudere panelleden (tot 50 jaar) geven aan tot wel zeven vragen te willen beantwoorden met hun mobiele telefoon.

Misschien wel de meest opvallende conclusie: meer dan tachtig procent van de panelleden die willen meewerken aan mobiel onderzoek is ook bereid de bijbehorende onderzoeksapp te downloaden. Met de Mobile Research app kunnen zij snel, op iedere plek en op hun moment van de dag de vragen invullen. De angst dat iets ‘extra’s’ downloaden teveel moeite zou kosten of teveel opslagruimte zou innemen, gaat dus niet op. Maar wat wordt nu als prettig ervaren bij onderzoek via de smartphone?

Maak het panelleden makkelijk

Soms is een site niet goed te zien op het kleinere scherm van een telefoon. Korte, visuele, gebruiksvriendelijke vragenlijsten maken het de panelleden makkelijker, zo is onze ervaring. Bij onderzoek via de app, gaat de responsgraad omhoog als deelnemers worden uitgenodigd via een pushbericht.

Het leuke aan mobiel onderzoek is dat je ook de extra mogelijkheden kan benutten van de smartphone, zegt Peter Meijer, projectleider mobiel bij MWM2. ,,Bijvoorbeeld door iemands locatie (geo-data) te koppelen aan het moment waarop de vraag wordt gesteld. Zo kan je een toerist die het Rijksmuseum inloopt vragen naar zijn ervaring bij het kopen van de tickets. Of, bij het verlaten van het museum, vragen om een korte evaluatie van de positieve en negatieve kanten van zijn bezoek. Je kan zelfs iemand die voor de Nachtwacht staat traceren met (i)Beacons en hem of haar op dat moment vragen naar zijn plannen ook nog een bezoek te brengen aan het Rembrandthuis. Met data die een smartphone verzamelt, kunnen onderzoeksvragen veel specifieker worden ingestoken.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht