Geplaatst door Compareweb

Onderzoek naar de beste mobiele provider van 2019

Ieder jaar voert Bestemobieleproviders.nl onderzoek uit naar de beste telefoonprovider. Dit onderzoek maakt duidelijk op welke gebieden mobiele providers onderscheidend zijn. Onderzocht wordt de prijs, klantenservice en het netwerk. Verder worden ontwikkelingen bij providers beoordeeld. Tenslotte worden reacties van verschillende woordvoerders van providers in het onderzoek verwerkt.

Opzet van het onderzoek

Voor ieder onderdeel van het onderzoek wordt een award uitgereikt. De provider die over alle onderdelen heen het beste scoort is de beste mobiele provider van 2019 geworden. Om een provider uit te roepen tot de goedkoopste mobiele provider wordt gekeken naar verschillende verbruiken en naar het prijsverloop over een jaar, Q2 2018 t/m Q1 2019. Voor onderdeel prijs wordt enkel gekeken naar sim only abonnementen. Abonnementen inclusief telefoon zijn lastig te vergelijker doordat bijna geen enkele telefoon door alle providers verkocht wordt. Verder verkopen sommige providers enkel sim only abonnementen.

De klantenservice is telefonisch en via Twitter getest. De telefonische klantenservice is getoetst door providers meerdere malen te bellen met lastige vragen. Daarbij wordt de deskundigheid en klantvriendelijkheid beoordeeld. Verder is gekeken naar de bereikbaarheid van de klantenservice. Sommige providers laten klanten lang in de wacht staan of zijn ’s avonds en in het weekend niet telefonisch te bereiken.

Het netwerk wordt getest door middel van verschillende factoren: dekkingskaarten, internetsnelheid, ontwikkelingen, technieken en gebruikte frequenties. Voor de ontwikkelingen wordt zowel naar recente ontwikkelingen als geplande ontwikkelingen gekeken. Zo is 5G een belangrijke techniek waar niet alle providers veel aandacht voor hebben. Telefoonproviders zijn enkele vragen gesteld waarbij de antwoorden verwerkt zijn in het onderzoek.

Winnaar beste mobiele provider van 2019

Voor het derde jaar op rij is Tele2 de beste mobiele provider geworden. Op alle onderdelen in dit onderzoek heeft Tele2 zeer goed gescoord. Dit jaar liggen de beoordelingen van alle mobiele providers dichter bij elkaar dan in voorgaande jaren. Nederlandse mobiele providers hebben over het algemeen een goed bereik, een degelijke klantenservice en de prijzen komen op enkele uitschieters na meer overeen.

Het volledige onderzoek