Industry Wire

Geplaatst door Robin Mobile

Onderzoek: Consument heeft geen idee wat gebruik mobiele telefoon kost

Transparantie
Een mobiele gebruiker betaalt vaak ongemerkt te veel voor de mobiele telefoon, vooral als het gaat om het gebruik ervan. Een mobiele telefoon is voor veel consumenten inmiddels een primaire levensbehoefte. Het gebrek aan transparantie leidt dan ook tot frustratie en onnodig hoge kosten. Oorzaak is dat het voor consumenten lastig is vooraf het gebruik van een mobiele telefoon in te schatten. Hierdoor komt het regelmatig voor dat mensen hun bundel niet gebruiken of er juist overheen gaan. Dat het gebruik van de mobiele telefoon lastig vooraf in te schatten is, blijkt uit het feit dat 38% van de ondervraagden regelmatig niet voldoende heeft aan zijn bel- of sms-bundel, ook blijkt de consument in toenemende mate niet genoeg te hebben aan zijn databundel om mobiel te kunnen internetten.

“Via ondoorzichtige bundels en abonnementen laten mobiele aanbieders klanten alsnog veel te veel betalen voor mobiel internet, bellen of sms’en zonder dat klanten weten wat ze betalen als ze buiten hun bundel of abonnement gaan,” zegt Wilfred Rottier, CEO en oprichter van Robin Mobile. “Klanten moeten zelf kunnen bepalen hoe ze willen communiceren en achteraf niet geconfronteerd worden met de nadelige financiële gevolgen hiervan. Dit soort ondoorzichtige constructies leiden tot verwarring en frustraties.”

Onevenredig hoge kosten
Als gevolg van de ondoorzichtige constructies van abonnementen valt voor 36% van de ondervraagden de rekening aan het einde van de maand hoger uit dan ingeschat. Nog eens 18% heeft geen idee of ze wel eens meer betalen. Een hogere rekening dan verwacht leidt bij 22% van de ondervraagden direct tot frustraties. Als gevolg van de ondoorzichtige constructies zijn consumenten genoodzaakt steeds eerder nieuwe bundels aan te schaffen, omdat ze sneller door hun bundel heen zijn en/of geconfronteerd worden met buitensporig hoge buitenbundeltarieven.

Het feit dat het voor ruim vier van de vijf mobiele bellers niet helder is wat hun buitenbundeltarieven voor mobiel internetten, sms’en en bellen zijn maakt het er niet beter op. Daar schuilt volgens Robin Mobile ook een risico in. In de praktijk blijken deze kosten fors te zijn, soms wel tot 200 keer hoger dan de binnen de bundel of normale abonnementstarieven.

Met name de hoge kosten voor data zijn een doorn in het oog van Robin Mobile. “De kosten buiten de bundel of abonnementsvorm staan totaal niet in verhouding tot de werkelijke kosten van de mobiele provider.” zegt Rottier. “Mensen zijn vandaag de dag afhankelijk van hun mobiele telefoon. Door dit soort exorbitante tarieven in rekening te brengen maak je daar misbruik van. Daar dient drastisch verandering in te komen door dit oneerlijke systeem op z’n kop te gooien.”

Afhankelijkheid
Hoe belangrijk de mobiele telefoon voor mensen is blijkt uit het onderzoek. Daarin geeft 35% van de mensen te kennen dat ze zich eigenlijk niet compleet voelen zonder telefoon, en checkt zelfs 36% hun mail nog in bed. Van de ondervraagden controleert 29% minimaal een keer per uur of ze hun telefoon nog hebben en drinkt eenzelfde percentage liever een avond geen alcohol dan dat ze een avond zonder mobiele telefoon op stap gaan. De band die mensen ervaren met hun mobiele telefoon gaat zelfs zo ver dat 17% zich eenzaam voelt zonder telefoon.

Luisteren naar consument
Binnen het onderzoek heeft Robin Mobile naast de bovengenoemde resultaten consumenten gevraagd wat ze verwachten van een nieuwe mobiele aanbieder en waar deze in hun ogen aan moet voldoen. Daaruit kwam de volgende top 3 naar voren:
• Kwalitatief goed netwerk: 55%
• Geen datalimieten, onbeperkt mobiel internet: 36%
• Geen (langlopende) contracten, maandelijks opzegbaar: 34%

“Het verbaast me totaal niet dat de netwerkkwaliteit als belangrijkste punt naar voren komt,” zegt Rottier. “Consumenten vertrouwen voor steeds meer zaken op hun mobiele telefoon. Dat gaat verder dan alleen maar bereikbaar zijn. De mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt voor zaken als bankieren, parkeren, e-mail, nieuws, social media en andere alledaagse en soms noodzakelijke handelingen. Zonder een goede dekking is dat niet altijd mogelijk.”

Robin Mobile speelt met zijn aanbod in op al deze behoeften en wensen. De nieuwe aanbieder maakt gebruik van het 3G netwerk van KPN vanwege de hoge betrouwbaarheid en goede landelijke netwerkdekking. Robin Mobile kent geen datalimiet of andere beperkingen in het gebruik van de mobiele telefoon. Consumenten kunnen echt onbeperkt mobiel internetten, sms’en en bellen. Ten slotte kent Robin Mobile geen contracten of abonnementen. Consumenten zijn daardoor niet alleen op ieder moment vrij in de keuze voor de beste aanbieder, maar ook in hun toestelkeuze.

“Veel mensen willen het liefste gelijk kunnen beschikken over de nieuwste mobiele telefoon zonder eerst hun contract of abonnement te moeten uitzingen of geven aan dat ze nog steeds tevreden zijn met hun huidige telefoon,” zegt Wilfred Rottier. “Dan vind ik het vreemd dat het moment van toestelkeuze voor iedereen gekoppeld moet worden aan de looptijd van hun contract of abonnement. Mede hierdoor eindigt de wens om niet vast te zitten aan een contract of abonnement in de top 3.”

Het onderzoek laat zien dat 13% van de mensen allang een nieuwe telefoon gekocht had als ze niet nog vast zouden zitten aan hun oude contract. Een grote meerderheid van 63% had helemaal geen nieuwe telefoon gekocht als hun abonnement of bundel niet afliep.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht