Onderzoek: de favoriete hobby’s van Gen Z

Liever gamen en Netflixen dan buitenspelen of een rondje op de fiets. Kinderen anno 2021 bezigen zich het liefst met het kijken naar een scherm.
Amsterdam, december 2022: Volgens onderzoek, dat is vrijgegeven door de online bijlesaanbieder GoStudent, is gebleken dat kinderen in Nederland de voorkeur geven aan het bekijken en maken van online content boven uitgaan met vrienden. Uit het onderzoek, dat heeft plaatsgevonden onder bijna 1.000 kinderen in de leeftijd van 10-18 jaar, bleek dat 53% van de kinderen het liefst de TV of Netflix aanzet in hun vrije tijd. Gamen (50%) en social media (47%) staan op een tweede en derde plek.
Opvallend detail is dat kinderen in de leeftijdcategorie 10-12 jaar nog regelmatig naar buiten gaan (43%) en kinderen van 16-18 jaar dat al bijna niet meer doen (13%). Met stipt op nr.1 staat voor deze leeftijdscategorie TV of Netflix kijken (61%). En waar ruim een kwart van de kinderen in de leeftijdscategorie 10-12 jaar nog regelmatig een boek leest, doen kinderen in de leeftijd van 16-18 jaar dat nog maar heel zelden (12%).
Creatieve activiteiten en jezelf even lekker laten gaan tijdens een dansje blijkt voor kinderen anno 2021 al niet meer noemenswaardig. Deze activiteiten haalden de top 10 favoriete hobby’s niet. Dit geldt tevens voor het bespelen van een muziekinstrument.
Deze bevindingen maken deel uit van het Internationale GoStudent Onderwijs rapport, gemaakt in samenwerking met data onderzoeksbureau Kantar. Dit rapport, waarvoor 12.000 kinderen en ouders in Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, het VK en Italië zijn geïnterviewd, biedt de meest uitgebreide analyse van hoe de COVID-19-pandemie het onderwijs het afgelopen jaar heeft beïnvloed. Het volledige verslag is te bekijken via deze link.
Over GoStudent:
GoStudent is een platform voor online bijles, de toekomst betreft bijles. Deze EdTech start-up werd in 2016 in Wenen opgericht door Felix Ohswald (CEO) en Gregor Müller (COO). Momenteel is GoStudent actief in 22 landen. GoStudent biedt één-op-één online bijles, via video en op maat gemaakt onderwijs aan, aan kinderen in het basis- en middelbaar onderwijs in meer dan 30 vakken, met behulp van een lidmaatschapsmodel. Het fundament van dit concept werd gerealiseerd in 2015 door Felix Ohswald en Gregor Müller toen ze een op WhatsApp gebaseerde huiswerkchatservice voor studenten oprichtten. Inmiddels heeft GoStudent meer dan 1300 mensen in dienst en heeft het 22 internationale kantoren geopend. Maandelijks worden er meer dan 1,5 miljoen bijlessen geboekt en werkt het bedrijf samen met meer dan 14.000 internationale bijles docenten. Momenteel heeft GoStudent bij partijen als Left lane Capital, DN Capital, Coatue en DST Global, meer dan €291 miljoen aan investeringen opgehaald.
Voor meer informatie: Karlijn Koekoek | PR & Communicatie manager NL & BE | +31 (0)6 1002 4337 | karlijn.koekoek@gostudent.org | www.gostudent.org
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.