Industry Wire

Geplaatst door de Ondernemerscoöperatie

Onderzoek naar netwerkgedrag en coöperaties van zelfstandig ondernemers

De Rotterdam School of Management en de Ondernemerscoöperatie publiceren een onderzoek over netwerkgedrag en coöperatievorming van zelfstandig ondernemers. De resultaten worden bekend gemaakt op de Dag van de Coöperatie op 25 oktober 2012 in Utrecht. De data zijn verkregen bij de inschrijving van de ruim 400 bezoekers van die dag.

Door dit onderzoek is het mogelijk om te kijken naar verschillen in netwerkgedrag: hoe werken bedrijven samen in een netwerk van business partners? Ook geeft het onderzoek een goed beeld van de samenstelling, scope en succesfactoren van coöperaties met zelfstandig ondernemers en de informatie die daarvoor beschikbaar is.

Dr.ir. Otto Koppius van de Rotterdam School of Management deed al eerder onderzoek naar netwerkgedrag van grotere ondernemingen. De Ondernemerscoöperatie heeft inmiddels meer dan 100 groepen ondernemers die een coöperatie willen oprichten begeleid.

De belangrijkste constateringen uit het onderzoek zijn:
• De meeste ondernemerscoöperaties zijn klein: 50% van de coöperaties heeft 6 of minder leden en 90% heeft 25 of minder leden.
• De omzet die via de coöperatie loopt varieert sterk per ondernemer: voor 25% van de ondernemers loopt meer dan de helft van de omzet via de coöperatie, terwijl voor 60% van de ondernemers de coöperatie minder dan 20% van de omzet uitmaakt.
• De meeste coöperaties in het onderzoek zijn nog jong: 80% van de coöperaties bestaat minder dan een jaar.
• Driekwart van de coöperaties ging binnen 6 maanden van eerste initiatief naar eerste opdracht. Dit gaat sneller dan de meeste ondernemers vooraf verwachten.
• De verwachtingen van ondernemers over een toename van bezetting en tarieven vanwege het werken in coöperatieverband zijn echter niet zichtbaar, vermoedelijk omdat de coöperaties nog maar kort actief zijn.
• Ondernemers die actief bezig zijn met het regisseren van hun netwerk, presteren zelf ook beter. In vergelijking met eerder onderzoek bij grotere bedrijven blijkt echter dat andere rollen in het netwerk belangrijk zijn voor succes. Met name het duidelijk definiëren van de verwachtingen van business partners blijkt bij coöperaties belangrijker voor het goed presteren van de organisatie dan het benadrukken van een lange-termijn visie.
• De beschikbare informatie over het aangaan van samenwerkingsverbanden wordt door de deelnemende ondernemers zeer mager gevonden. Zowel de eigen accountant, de notaris als de Kamer van Koophandel konden weinig hulp bieden.

De onderzoeksresultaten zijn vanaf 26 oktober te downloaden via http://www.ondernemerscooperatie.nl/samenwerken-in-cijfers.

De Rotterdam School of Management wordt consistent geranked bij de top 10 business schools in Europa. Onze nadruk ligt op grensverleggend onderzoek en methoden die relevant zijn voor ondernemen; onze primaire focus ligt op het ontwikkelen van leiders in organisaties die met hun innovatieve ideeën een duurzame toekomst mogelijk maken. Ons portfolio bevat een brede range van bachelor, master, doctoraal, MBA en executive training programma's. www.rsm.nl.

De Ondernemerscoöperatie bestaat uit tien specialisten op het gebied van samenwerken, elk met zijn of haar eigen achtergrond. We zijn zelf ook een coöperatie, volgens het model dat we ook aanbieden. Al onze technieken en oplossingen gebruiken we ook zelf, dat maakt dat we weten waar we het over hebben. En we zijn succesvol, in twee jaar tijd hebben we circa 100 coöperaties opgericht.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht