Geplaatst door Crossphase

Onderzoek: ‘Samenwerking contentteams en organisatie vaak niet goed’

Bij meer dan een kwart van de contentteams blijkt er geen goede samenwerking tussen het contentteam en de rest van de organisatie. Ook de communicatie met de rest van de organisatie is niet optimaal. Dat blijkt uit onderzoek van Crossphase onder zo’n 200 contentteams. Een Chief Content- of Storytelling Officer zou uitkomst bieden, aldus Maarten Fokkelman, oprichter en CEO van Crossphase.

Gebrekkige samenwerking en communicatie

26 procent van de contentteams geeft aan dat er geen goede samenwerking is tussen het contentteam en de rest van de organisatie. Slechts dertig procent van de contentteams stelt dat het voor het hele bedrijf duidelijk is wat de taken van het contentteam zijn. Fokkelman: “Doordat niet bekend is wat de taken van een contentteam exact zijn, botst het vaker in de communicatie met andere afdelingen. Dat zorgt voor onnodige misverstanden en frustraties.”

Volgens Fokkelman is dat niet het enige probleem rondom contentteams: bij veel bedrijven zijn deze contentafdelingen alleen een uitvoerende partij. “Daardoor is er niet altijd begrip voor hun werkprocessen, zoals de doorloopsnelheid van het plaatsen van een publicatie. Men verwacht een bepaalde snelheid van publiceren, zonder dat er gekeken wordt naar de randvoorwaarden die daar tegenover staan. Ook dat maakt de samenwerking uitdagender dan nodig is.”

Tijd voor Chief Content Officer

Het contact tussen de board en contentteams kan ook beter. “Veel contentafdelingen voelen zich niet gesteund door het hoger management. Dat komt deels omdat die met andere KPI’s dan het team zelf werken en daardoor niet altijd dezelfde koers varen. Maar het komt ook doordat de benodigde kennis bij de directie ontbreekt. In de meeste gevallen moet het belang van SEO of een nieuw softwaresysteem nog uitgelegd worden”, aldus de Crossphase-CEO.

Doordat er op C-level geen kennis van content is, laten organisaties kansen onbenut om een voorsprong te nemen op de concurrentie. “Een Chief Content- of Chief Storytelling Officer zou uitkomst bieden. Die fungeert als ambassadeur van de contentteams en kan ervoor zorgen dat er meer kennis over digitale content en de digitale transformatie ontstaat in de boardroom. Een rondkijk op LinkedIn laat zien dat er nog een wereld te winnen is. Er zijn niet meer dan 20 Chief Content- en Storytelling Officers in Nederland.”