Geplaatst door TNO

Onderzoek: TNO heeft significante en positieve impact op bedrijven met wie het samenwerkt in innovatietrajecten

Onderzoek toont aan dat TNO een significante en positieve impact heeft op bedrijven met wie het samenwerkt in innovatietrajecten. De additionele groei in toegevoegde waarde voor ondernemingen die TNO inschakelen bij hun R&D wordt geschat op 14 tot 17 procent. Op basis van een analyse met verschillende econometrische methoden en een dataset met gegevens over verschillende jaren van ongeveer 1300 bedrijven kan geconcludeerd worden dat bedrijven die met TNO samenwerken een groei in toegevoegde waarde kennen die gemiddeld 1,14 tot 1,17 maal de groei is van bedrijven die ook aan O&O doen, maar niet met TNO.

TNO’s CEO Paul de Krom. “Wij ontwikkelen kennis niet om de kennis, maar om tot praktische toepassingen te komen. En om Nederland vooruit te helpen. Het inzichtelijk maken van onze impact is dan ook nadrukkelijk een van onze eigen doelen. We evalueren daarom ook zelf onze rol in het innovatiesysteem. Het is belangrijk dat wij als TNO, en heel onderzoekend Nederland, laten zien wat we doen en wat we daarmee bereiken. Impact en innovatie zijn echter lastig in, bijvoorbeeld, CPB cijfers te vatten. Het is mooi dat een econometrische analyse daar nu de vinger op kan leggen én laat zien dat we een resultaatgerichte kennispartner zijn”, aldus De Krom.

“Nederland doet het goed als het gaat om innovatie. Willen we die positie behouden, dan zullen we meer moeten investeren. Op dit moment zijn de investeringen aan R&D in Nederland ongeveer gelijk aan 2 procent van het bbp ((bruto binnenland product), met als doel om naar 2,5 procent te groeien. Duitsland zit, ter vergelijking, nu al op 3 procent, maar heeft de ambitie om naar 3,5 procent te groeien. Nederland zou ook moeten streven naar 3,5 procent, on par met Duitsland. Verhoging van de uitgaven is essentieel, omdat Nederland, maar ook Europa, terrein verliest”, stelt De Krom.

Deze studie beschrijft slechts een deel van de impact van TNO. “Zo heeft TNO ook impact op aspecten die niet met de toegevoegde waarde zijn te vangen, zoals het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Wij toetsen onderzoeksprojecten daarom bijvoorbeeld ook op de bijdrage die ze leveren aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties”, besluit De Krom.