Online zoekopdrachten onthullen politieke nieuwsgierigheid: PVV, VVD en BBB het vaakst gezocht

Zwolle, 6 oktober 2025 – Waar peilingen de intentie van kiezers meten, laten online zoekopdrachten juist zien waar Nederlanders nieuwsgierig naar zijn. Een analyse van Seeders laat zien dat de PVV, VVD en BBB de meeste digitale aandacht krijgen. Opvallend: het CDA laat een enorme groei van bijna 1.000% zien in de afgelopen 3 maanden.
De maandelijkse zoekcijfers rond verkiezingsprogramma’s, verzameld in aanloop naar de verkiezingen van 2025, laten direct een duidelijke top drie zien. Dit zijn de partijen die de meeste online aandacht trekken als het gaat om hun plannen: PVV, VVD en BBB. Ze zorgen voor de meeste digitale aandacht, maar de kiezers zijn wel op een verschillende manier nieuwsgierig naar deze partijen.
PVV: Wilders als gezicht van de partij
Met 4.720 maandelijkse zoekopdrachten (+65% in drie maanden) staat de PVV stevig bovenaan. Vooral de link met Geert Wilders komt naar voren: zijn naam wordt maandelijks 73.000 keer gezocht. Ook termen als ‘Wilders verkiezingsprogramma’ laten zien dat voor veel kiezers de zoektocht naar de PVV begint bij de man achter de partij. Wilders’ naam en reputatie zorgen voor een directe ingang naar de partij, iets wat geen andere partijleider op zo’n grote schaal weet te creëren.
VVD: pensioen als speerpunt
Met 3.670 maandelijkse zoekopdrachten (+34%) staat de VVD op de tweede plaats. Opvallend is de sterke focus op één thema: de zoekterm ‘VVD verkiezingsprogramma pensioen’ (1.300 zoekopdrachten) scoort zelfs hoger dan veel algemene zoekopdrachten naar andere partijen, zoals NSC en Partij voor de Dieren.
BBB: zoektocht naar duidelijkheid
Met 3.550 maandelijkse zoekopdrachten (+65%) staat BBB bijna op gelijke hoogte met de VVD. De zoekopdrachten zien er alleen heel anders uit. Vragen als ‘waar staat BBB voor’ (1.300) en allerlei varianten op ‘BBB links of rechts’ voeren de lijst aan. Waar mensen bij PVV en VVD vooral zoeken naar inhoud, draait het bij BBB vooral om (on)duidelijkheid. Nederlanders zijn nog bezig de partij een plek te geven in het politieke landschap.
Wie wint en verliest in de digitale strijd om aandacht?
De cijfers geven een beeld, maar de echte inzichten komen uit de verschuivingen: wie groeit en wie levert in? Opvallend is vooral het CDA, die partij laat in drie maanden tijd een online groei van +959% zien. Vooral de term ‘CDA verkiezingsprogramma 2025’ springt eruit, waaruit blijkt dat kiezers geïnteresseerd zijn in de plannen van het CDA voor de komende verkiezingen.
Tegelijkertijd verliezen andere partijen terrein als het gaat om online aandacht. GroenLinks/PvdA (-10%), SP (-9%), D66 (-4%) en vooral FvD (-22%) zagen de zoekinteresse naar de partij dalen.
Alle cijfers en inzichten zijn beschikbaar op de onderzoekspagina.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.