Industry Wire

Geplaatst door Bindinc.

De opmars van de slimme tv-gids

Het tv-landschap ontwikkelt zich in hoog tempo. Gedrukte en digitale programmagidsen spelen daarbij een belangrijke rol. Uitgever Bindinc. wil de grootste aanbieder van programmadata worden en heeft daartoe de divisie Programma Data Services (PDS) opgericht. Deze nieuwe businessunit levert programmagegevens voor diverse gebruiksvormen; naast gedrukte programmabladen zijn dat ook elektronische programmagidsen (EPG’s), websites, smartphones, tablets en Connected TV. Bindinc. levert content voor allerlei gidstoepassingen die het mogelijk maakt om consumenten nog beter te gidsen door het enorme media-aanbod.

Verrijkte data
De ambities van Bindinc. PDS liegen er niet om. De uitgever springt in het gat dat ontstaat na de inkrimping van Media Informatie Services (MIS), de huidige aanbieder van de verzamelde publieke en commerciële rtv-programmagegevens. Sinds januari levert MIS alleen nog maar gegevens van de publieke omroepen. Bindinc. beoogt het volledige programmaoverzicht aan te bieden. En meer. Geheel naar de tijdgeest en de wensen van haar klanten, zoals omroepen, kabelaars, internetproviders en telecombedrijven, biedt PDS tv-gidsen op maat, met ‘verrijkte data’ zoals extra achtergrondinformatie, highlights in de programmering en diverse extra redactionele bewerkingen, zoals bijvoorbeeld tekst, video, URL’s, hashtags etc.

Samenwerking Mediapress
Corry Siegers, manager PDS: “Gedrukte media zijn belangrijk, daar zijn we goed in. We leveren nu al programma-informatie aan voor zes titels van onder meer AVRO, KRO en NCRV met een totale oplage van 1,3 miljoen. Daarnaast leveren we ook aan TROS, EO, MAX, VARA en VPRO. De groei zit echter in online. Dat willen we optimaal benutten.” Bindinc. PDS gaat daartoe samenwerken met het Duits-Poolse bedrijf pps Programm-Service GmbH, een onderneming van Media-press.tv-groep. Het bedrijf is specialist op het gebied van data-aggregatie.

Bereiken, boeien, binden
Met de nieuwe businessunit wordt de focus van Bindinc. PDS breder dan alleen het publiceren van (online en print) tv-gidsen. Bindinc. doet met de lancering van PDS een stap omhoog in de keten en wordt leverancier van verrijkte programmadata voor haar eigen uitgaven en die van derden.

Door aanwezigheid van rijke content en actuele en complete metadata wordt de functie van een elektronische programmagids relevanter voor de gebruiker. In het enorme tv-aanbod (lineaire tv en on-demand) wordt het steeds belangrijker om de gebruiker te gidsen, zodat de aangeboden content ook gevonden en bekeken wordt.

Het biedt aanbieders de mogelijkheid om de EPG verder door te ontwikkelen en gebruikers aan zich te binden. Het wordt goed verwoord met het motto van Bindinc.: bereiken, boeien en binden. Corry Siegers: “We hebben al enorm veel kennis en kunde in huis. We stellen richtlijnen en profielen op, afhankelijk van de doelgroep. Onze redacteuren kunnen voor heel divers publiek schrijven.”

Premiumpakket
Bindinc. PDS heeft een basisaanbod rtv-programmadata en komt daarnaast met premiumpakketten voor digitale toepassingen. Mogelijkheden die zeer interessant zijn voor bijvoorbeeld kabelaars, EPG’s, internetproviders, telecomaanbieders, ontwikkelaars van smart TV, kranten en andere partijen. Ten eerste omdat PDS de informatie 24/7 up-to-date houdt. Maar er is meer. Siegers: “We kunnen verlanglijsten van de gebruiker aanvullen met allerlei extra features: het koppelen van foto’s, video en informatie aan een programma of een complete serie opnemen. We zitten in de beginfase, maar de eerste signalen zijn positief.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht