Geplaatst door GS1

Oproep sportretail: Leveranciers moeten artikelen aanleveren met RFID

Circa 50 leveranciers moeten meer werk maken om hun artikelen te gaan source taggen. Die oproep doen sportretailers na andere succesvolle business cases in de modesector. O.a Intersport, Foot Locker, Sport2000, Daka en Perry Sport hebben nu aan een aantal van hun leveranciers gevraagd om artikelen te gaan aanleveren met een RFID chip.

Het is voor leveranciers, distributeurs en retailers in de sportbranche vaak een uitdaging om een nauwkeurig overzicht van de beschikbaarheid van alle artikelen in alle kleuren, maten en stijlen te krijgen. Wie daarbij de stap naar online verkoop zet, is zich er snel van bewust dat een accuraat voorraadsysteem en een efficiënte toeleveringsketen noodzaak zijn. Met RFID-tagging op artikelniveau is het mogelijk om een uiterst nauwkeurige voorraadbeheer- en beweging te realiseren. Met hogere verkoopcijfers tot gevolg.

Dirk Vinken, directeur FGHS, brancheorganisatie voor sportleveranciers: “Ik ben van mening dat het toepassen van RFID in de toekomst een noodzakelijk hulpmiddel zal zijn. We hebben inzicht over hoe de sportbranche zich verder kan ontwikkelen en het is duidelijk waar en waarom de sportdetaillist behoefte heeft aan RFID, en wat de voordelen zijn voor leveranciers. Het gaat ons helpen de voorraadbetrouwbaarheid substantieel te verbeteren en verdere stappen in onmichannel te realiseren.”

Winkelschappen tijdig bevoorraden

RFID kan helpen de voorraadbetrouwbaarheid flink te verbeteren. Uit diverse internationale onderzoeken blijkt dat de omzet met 3 tot 10% zou kunnen stijgen, omdat de beschikbaarheid van artikelen verbeterd. Dit geldt voor voorraden in winkels, maar de techniek helpt ook om leverprestaties in de keten transparant te maken en te verbeteren.

Ook biedt het meer mogelijkheden om de samenwerking tussen leverancier en retailer verder uit te bouwen. Bijvoorbeeld in logistieke en productieprocessen zodat winkelschappen tijdig worden bevoorraad met de juiste producten en een minimum aan inspanning en kosten.

Loek Boortman van GS1: “Bedrijven hebben zich zonder RFID altijd prima kunnen redden.  Maar de  tijden zijn veranderd. En nu de implementatie van RFID steeds vaker succesvol is in de modesector, is het eigenlijk zonde om te zien dat bedrijven nog aanhikken om het te gaan doen. Maar daarnaast zien we ook dat de voorraadbeschikbaarheid enorm toeneemt wat ten goede komt aan de omzet. Met RFID valt voor bedrijven in alle opzichten enorme winst te behalen.”

Verschillende toepassingen waarvoor de sportbranche RFID kan inzetten

Steeds meer mode- en sportkledingketens kiezen voor RFID om adequaat te kunnen inspelen op de vraag van klanten. Het handmatig tellen en de voorraad up-to-date houden, is immers tijdrovend en foutgevoelig. De verschillende toepassingen waarvoor de sportbranche RFID kan inzetten op een rij:

• Beter beschikbaarheid artikelen in winkel en online
  • Inzicht in leverprestaties
  • Inventarisatie op de winkelvloer
  • Interne replenishment – van stockroom naar winkelvloer
  • Efficiënte weborder picking
  • Beveiliging
  • Centrale allocatie, replenishment en bijbestellen