Overheid en bedrijfsleven bekrachtigen samenwerking aan eID Stelsel

Op 4 april jl. hebben publieke en private organisaties de samenwerking aan het eID Stelsel bekrachtigd door de ondertekening van een intentieverklaring. Thuiswinkel.org neemt deel. Wijnand Jongen: “Het eID Stelsel kan wat ons betreft niet snel genoeg komen. Webwinkels, maar ook andere bedrijven en sectoren, consumenten en overheden hebben grote behoefte aan meer zekerheid over degene met wie ze digitaal communiceren.”

eID-platform
De ondertekenaars spreken de ambitie uit om samen in een platform bij te dragen aan de ontwikkeling van het eID Stelsel. Het eID-platform komt het komende jaar tenminste vier maal bijeen onder voorzitterschap van voormalig EU-politica Elly Plooij-van Gorsel. Het platform bespreekt vraagstukken die spelen bij de ontwikkeling van het eID Stelsel, zoals de inrichting en de afspraken die partijen maken om binnen het stelsel diensten te kunnen leveren.

Toekomst online zakendoen
Door de ondertekening van de intentieverklaring laten de overheid en het bedrijfsleven zien dat zij de ontwikkeling van het eID Stelsel belangrijk vinden voor de ontwikkeling van digitale dienstverlening in Nederland én dat zij zich hiervoor samen willen inzetten. Na invoering van het eID Stelsel kunnen burgers, consumenten en ondernemers online zaken doen met de overheid en het bedrijfsleven, met één of meer inlogmiddelen.