Geplaatst door Factuurwijzer

Overheid demonstreert E-factuurportaal op het Factuurcongres

Het Factuurcongres is op 24 april 2012 het podium voor demonstraties van het aanstaande E-factuurportaal. Hiermee richt de overheid zich op bedrijven die incidenteel zaken doen met overheden. Deze bedrijven willen of kunnen niet investeren in een overgang van de papieren factuur naar de e-factuur van de overheid. Dankzij het E-factuurportaal kunnen zij nu gemakkelijk, zonder technische kennis, eigen software of extra kosten hun e-facturen naar de overheid sturen.

Demonstratie van het E-factuurportaal
Op 24 april wordt in het Eindhovense Evoluon gedemonstreerd hoe bedrijven het E-factuurportaal kosteloos en zonder technische kennis of eigen software kunnen gebruiken. Om te registreren maken ze eenmalig een account aan, waarvoor alleen NAW-gegevens, KvK-nummer en BTW-nummer nodig zijn. Hierna is het direct mogelijk om te beginnen met e-factureren in de simpele en gebruiksvriendelijke factuurmodule. Met één druk op de knop is een e-factuur te versturen.

Het E-factuurportaal biedt ook de mogelijkheid voor bedrijven om de factuurcyclus in te stellen, zodat de betaalstatus van de factuur inzichtelijk is. Daarnaast kunnen vanaf het portaal ook herinneringen automatisch worden verstuurd.

E-factuurportaal: de ‘derde weg’ naar Digipoort
Bedrijven en overheidsorganisaties maken voor e-factureren gebruik van Digipoort, het ‘elektronische postkantoor’ van de overheid. Logius ondersteunt overheden en bedrijven die willen aansluiten op e-factureren via Digipoort. Dit e-factuurportaal is, naast rechtstreekse de digitale koppeling op Digipoort en communicatie via het leveranciersportaal van DigiInkoop, al de ‘derde weg’ om facturen digitaal – via Digipoort – bij overheidsklanten af te leveren.

Stijgende lijn aantal e-facturen via Digipoort
Na een stroeve start is 2011 afgesloten met een totaal van 115.000 e-facturen die verzonden zijn tussen aangesloten overheden en bedrijven via Digipoort. In de maand januari 2012 zijn 25.000 bestellingen, bestelbevestigingen, timecards en facturen uitgewisseld via Digipoort. In de maand februari waren dit er al 35.000. Een stijging van maar liefst 40%! Het E-factuurportaal moet er voor zorgen dat deze groei nog verder doorzet, zodat eind 2012 tenminste 10 (en liefst 20) procent van alle facturen aan de overheid bestaat uit e-facturen.

Factuurcongres: kosteloze toegang
Tijdens de 5e editie van hét evenement op het gebied van e-factureren en factuurautomatisering kunt eindgebruikers de laatste trends en ontwikkelingen opsnuiven. Zo zijn er 15 praktische workshops die laten zien hoe bedrijven het meeste voordeel kunnen halen uit e-factureren en digitale factuurverwerking. Daarnaast doen meerdere prominente sprekers zoals de Ambassadeur E-factureren Marco Pastors en trendwatcher Adjiedj Bakas hun verhaal, onder leiding van cabaretier Rutger Mollee van Goeroes Zonder Grenzen. Ook is er de informatiemarkt waar 25 dienstverleners hun oplossingen presenteren.
Kortom, een evenement waar de praktijk centraal staat. Organisaties die meer uit hun facturen willen halen mogen dit niet missen! Bekijk hier het volledige dagprogramma.
Eindgebruikers kunnen zich kosteloos inschrijven voor dit evenement via www.fc12.nl/inschrijven.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Factuurwijzer
Friso de Jong (jong@factuurwijzer.nl)
Brunelsingel 122
6841 KB ARNHEM