Het overnemen van een structuur en denkwijze van dataproducten met Reltio en Seagen

REDWOOD SHORES, Californië, 7 februari 2024 – De complexiteit van data blijkt voortdurend een barrière te vormen tussen een succesvolle en een onsuccesvolle onderneming, ondanks de verschillende technologieën die opkomen en die beweren de remedie te zijn. De potentiële waarde van data wordt steeds moeilijker te benutten; dataproducten kunnen echter de sleutel zijn tot een onderneming die is gebouwd op vertrouwde en interoperabele data.
Marcie Stoetzel, senior data governance program manager bij Seagen, en Sushant Rai VP, product management bij Reltio, namen deel aan DBTA’s webinar, om te onderzoeken hoe het ontwikkelen van dataproducten centraal kwam te staan in de datastrategie van Seagen, gecombineerd met hoe dataproductie en best practices kunnen worden geïmplementeerd.
De behoefte aan dataproducten is volgens Rai gebaseerd op de prevalentie van gefragmenteerde data. Niet gekoppelde applicaties zijn vaak de boosdoener van deze fragmentatie; met een labyrintisch assortiment van applicaties worden bedrijven geconfronteerd met meerdere bronnen van de waarheid die zakelijk succes in de weg staan.
“Meerdere waarheidsbronnen zijn erg moeilijk met elkaar in overeenstemming te brengen”, zegt Rai. “Maar in een poging om bedrijfsinitiatieven vooruit te helpen, bedenken teams manieren en gebruiken ze een case-specifieke oriëntatie van kerngegevens die niet schaalbaar is en resulteert in inefficiënte bedrijfsprocessen, fricties en vertraagde besluitvorming en uitvoering.”
Volgens Rai moet het doorbreken van het bereiken van interoperabele gegevens voortkomen uit een uniforme gegevensstructuur. Met het platform van Reltio kunnen bedrijven belangrijke bedrijfseigen gegevens snel en flexibel verenigen, beheren en mobiliseren. Dit dient als basis voor de ondersteuning van een interoperabele datastructuur die dataproducten produceert en mogelijk maakt.
“Je kunt je bedrijfsdoelen niet bereiken en je initiatieven niet succesvol uitdragen zonder betrouwbare data in je systemen en cloud,” merkt Rai op. “Verschillende uitkomsten voor verschillende delen van het bedrijf worden allemaal aangestuurd door Reltio dat gebruik maakt van data, dataverrijking en het creëren van een 360-graden beeld bovenop volledig interoperabele data.”
Wat betreft het bouwen van dataproducten met Reltio, legde Rai uit dat dataproducten een combinatie zijn van drie dingen: vertrouwde entiteitsdata, interactiedata en van verrijking afgeleide analytische data.
Reltio biedt verschillende productpakketten aan, zoals Customer 360 of Product 360, opgebouwd uit velocity packs, industrie specifieke datamodellen, configuraties en voorgetrainde ML-modellen, om bedrijven dichter bij hun datadoelstellingen te brengen.
Stoetzel benadrukte, met betrekking tot Seagen naar het leveren van dataproducten en de betekenis van kerngegevens. Stoetzel definieerde dit als gegevens die de organisatie wil kunnen delen en hergebruiken in verschillende teams en systemen en merkte op hoe de out-of-the-box-mogelijkheden van Reltio, Seagen in staat stelden om een vliegende start te maken met het beheer van kerngegevens voor de gezondheidszorgprofessionals en gezondheidszorgorganisaties.
“In de beginfase keken we naar het landschap van Seagen en dachten we na over hoe we de ervaring van gezondheidszorgprofessionals en gezondheidszorgorganisaties konden verenigen”, aldus Stoetzel. “Het eerste waar we over na moesten denken was waar al deze gegevens in ons universum binnenkomen.”
Het identificeren van de oorsprong van de gegevens – voor Seagen waren dat medische zaken, commerciële en juridische/financiële zaken, was van fundamenteel belang aan het begin van hun weg naar kerngegevensbeheer.
“We spraken met elk van de domeinen en ontdekten vergelijkbare pijnpunten, vooral rond de vraag ‘hoe identificeren en creëren we kwaliteitsrecords rond gezondheidszorgprofessionals en gezondheidszorgorganisaties?’ “En dat niet alleen, toen we met hen begonnen te praten over opschoningsinspanningen begonnen ze zich te realiseren dat dezelfde dossiers in deze verschillende teams en systemen zaten en dat ze in deze silo’s werden opgeschoond, wat wij ‘dubbele opschoning’ noemen.”
Dit was de waarde propositie van Seagen, of de bron van wat belanghebbenden zal overtuigen om een herstructurering opnieuw te bekijken en erin te investeren. Het identificeren van de waarde propositie van je organisatie is essentieel om te zorgen voor voldoende draagvlak voor het versterken van een uniforme data-infrastructuur en, op zijn beurt, een dataproductsysteem.
“Dataproduct-denken”, legt Stoetzel uit, is een stap in het creëren van één bron van waarheid voor domeineigenaren over hoe een dataproduct wordt gemaakt. Het benadrukken van vindbaarheid, toegankelijkheid, interoperabiliteit en herbruikbaarheid waren cruciaal in deze nieuwe denkwijze.
Immers zijn domeineigenaren de hartslag van succesvolle ondernemingen en fungeren zij als eigenaar en producent van hun dataproduct, aldus Stoetzel. Met deze centrale denkwijze worden drie dingen bereikt: een hogere algehele bedrijfswaarde, verantwoordelijkheid van de domeineigenaar wat betreft datakwaliteit en een beter begrip van de grenzen van het dataproduct.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjoleine van Klaveren van Bijl PR, via m.vanklaveren@bijlpr.nl of 06-27113018.
Over Reltio
Reltio helpt organisaties om datagedreven te zijn en data te benutten als de cruciale brandstof voor hun zakelijk succes. Het cloud-gebaseerde master data management (MDM) SaaS-platform van Reltio verenigt – in real time – kerndata uit vele diverse bronnen tot betrouwbare, kwalitatieve en complete informatie. Nauwkeurige data zorgen ervoor dat inkomsten bij klanten groeien, efficiëntie wordt verhoogd en risico’s worden verkleind. Toonaangevende bedrijven wereldwijd vertrouwen op Reltio’s oplossingen om data te gebruiken voor onder andere het vernieuwen van businessmodellen, introductie van nieuwe producten en services, klantbeleving en efficiëntere operationele processen. Reltio is voor het derde jaar benoemd tot een Leader in Forrester Wave™ or Master Data Management. www.reltio.com
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.