PayPal lanceert ‘Agentic Commerce Services’ om AI-gestuurd winkelen mogelijk te maken
Strategische partnerschappen met Wix, Cymbio, Commerce en Shopware maken het voor handelaren mogelijk hun producten naadloos vindbaar te maken binnen AI-platforms zoals Perplexity.
SAN JOSÉ, Californië, 28 oktober 2025 – Vandaag heeft PayPal zijn nieuwe Agentic Commerce Services gelanceerd – een reeks oplossingen waarmee handelaren klanten kunnen aantrekken en hun succes kunnen waarborgen in het nieuwe tijdperk van AI-gedreven handel.
Gebouwd op PayPal’s vertrouwde betalingsinfrastructuur, identiteitsverificatie en kopersbescherming, zijn de Agentic Commerce Services ontworpen om de eerste generatie handelsmogelijkheden te ondersteunen voor de opkomende wereld van AI-gestuurd winkelen.
De Agentic Commerce Services van PayPal omvatten in eerste instantie een agentische betalingsoplossing en een catalogus- en voorraadbeheersysteem dat handelaren helpt productgegevens, voorraad en orderverwerking naadloos te koppelen aan AI-gedreven zoek- en betaalervaringen.
PayPal ontwikkelt deze functies met een open benadering, die toonaangevende betaalprotocollen en AI-platforms ondersteunt. Hierdoor kunnen handelaren via één enkele integratie meerdere AI-ecosystemen aansluiten.
Dit is het eerste van vele initiatieven waarmee PayPal zijn vertrouwde wallets, infrastructuur, risicobeheer, identiteits- en kopersbescherming samenbrengt – om wereldwijd betrouwbare AI-handelsbelevingen mogelijk te maken.
Introductie van PayPal Agent Ready & Store Sync
PayPal introduceert een nieuwe betalingsoplossing genaamd Agent Ready, die miljoenen bestaande PayPal-handelaren direct in staat stelt om betalingen op AI-platforms te accepteren.
Of het nu gaat om conversatie-AI of geautomatiseerde browserervaringen – Agent Ready biedt fraudedetectie, kopersbescherming en geschillenbeslechting zonder extra technische inspanning.
Handelaren krijgen nieuwe mogelijkheden om ontdekt te worden binnen AI-systemen, terwijl ze flexibele betaalopties kunnen aanbieden – gebaseerd op de nieuwste PayPal-checkoutconfiguraties.
Daarnaast introduceert PayPal Store Sync – een nieuwe functie die het mogelijk maakt dat de productgegevens van een handelaar vindbaar worden binnen toonaangevende AI-kanalen. Bestellingen kunnen naadloos worden doorgestuurd naar bestaande fulfilment- en beheersystemen.
Belangrijkste voordelen voor handelaren
- Snelle integratie: Productcatalogi worden automatisch vindbaar en koopbaar via integraties met strategische partners Wix, Cymbio, Commerce en Shopware.
- Meer productontdekking en conversies: Handelaren profiteren van zichtbaarheid op AI-winkelplatforms en realiseren hogere conversies door intentiegedreven winkelen in plaats van traditioneel zoeken, bladeren en winkelmandjes.
- Behouden van klantgegevens en relaties: Handelaren blijven de officiële verkoper (Merchant of Record) en behouden volledige controle over merkzichtbaarheid en klantcommunicatie bij alle door AI geïnitieerde transacties.
- One-to-many-compatibiliteit: Eén enkele PayPal-integratie maakt zichtbaarheid mogelijk op meerdere AI-winkelplatforms tegelijk – waaronder Perplexity en de momenteel in geselecteerde markten geteste shopping agent in de PayPal-app. Meer platforms volgen.
“AI drijft de volgende golf van innovatie in hoe betalingen worden gedaan en beheerd,” zegt Michelle Gill, General Manager voor Kleine Ondernemingen en Financiële Diensten bij PayPal.
“Onze Agentic Commerce Services ondersteunen toonaangevende betaalprotocollen en AI-platforms, en verbinden PayPal-handelaren rechtstreeks met miljoenen consumenten die vandaag al AI-platforms gebruiken voor hun dagelijkse aankopen.”
Bestaande en nieuwe PayPal-handelaren kunnen zich nu registreren voor Store Sync via PayPal.ai. De registratie voor Store Sync zal binnenkort beschikbaar zijn.
De vindbaarheid van handelaren op Perplexity wordt verwacht voor het einde van het jaar. Agent Ready zal begin 2026 beschikbaar zijn.
Integraties met AI-diensten via PayPals Store Sync kunnen per aanbieder verschillen. Raadpleeg uw e-commerceprovider voor beschikbaarheid.
###
Over Shopware
Shopware, opgericht in 2000 in Schöppingen, Duitsland, biedt een holistisch omnichannel digitaal handelsplatform met hoge flexibiliteit en een breed scala aan opties voor B2C, D2C en B2B, evenals service-gebaseerde use cases voor complexe bedrijven, voor het MKB en Enterprise bedrijven. Shopware is een van de marktleiders in zijn segment en is bijzonder goed gepositioneerd dankzij zijn positie in de DACH-regio, Nederland, en een snelgroeiende Noord-Amerikaanse business.
De oplossing is headless, API-first en maakt gebruik van een open source-architectuur waarmee webwinkeliers het productaanbod kunnen aanpassen en schalen om een indrukwekkende klantervaring te creëren. Daarnaast vertrouwt Shopware op een wereldwijd netwerk van 1.600 verkoop-, technologie- en oplossingspartners om een robuust ecosysteem te garanderen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.