Geplaatst door TU/e

Peter Wennink (ASML) in RvT van TU/e

Peter Wennink, CEO bij ASML, treedt toe tot de Raad van Toezicht van de Technische Universiteit Eindhoven. Dat meldde voorzitter Jan Mengelers van het College van Bestuur van de TU/e vandaag in zijn nieuwjaarsrede. Wennink volgt Marc de Jong op als vertegenwoordiger van de industrie. De Jong is teruggetreden vanwege het aanvaarden van een nieuwe baan in het buitenland. Jan Mengelers zegt dat de universiteit hem dankbaar is voor zijn stevige bijdrage in de afgelopen vier jaar.

Volgens voorzitter Baptiest Coopman van de TU/e Raad van Toezicht is het zeer goed voor de universiteit om de voorzitter van een toonaangevend, internationaal en technisch bedrijf als ASML aan boord te krijgen. “Peter Wennink is een energieke leider die bewust tijd wil investeren in de volgende generatie. Hij bekleedt een belangrijke positie binnen de regio Brainport en heeft een uitgesproken visie op onderwijs en onderzoek.”

Ook Jan Mengelers is ingenomen met het aantreden van Wennink. Die is volgens hem van grote waarde voor de universiteit. “De TU/e en het bedrijfsleven in de regio koesteren van oudsher sterke banden. Bovendien maakt ASML, net als de TU/e, deel uit van het DNA van deze regio en is de samenwerking al hecht. We zijn beiden bezig met onderzoek en techniek op de grens van wat mogelijk is. Het is een bestendiging van onze relaties.”

60 jaar TU/e: Jubileum Dream & Dare

Mengelers maakte ook bekend dat de TU/e de Haarlemse popband Chef’ Special heeft gestrikt als één van de acts tijdens de viering van het lustrum van de universiteit. De TU/e bestaat dit jaar 60 jaar en dat wordt gevierd van 22 tot en met 24 april met het zogeheten Dream & Dare festival. Het evenement wordt een mix van technologie, innovatie, muziek, kunst, debat, wetenschap, eten en drinken. Het driedaagse feest is overigens niet alleen bedoeld voor studenten en medewerkers, maar ook voor de stad en regio.

Verder meldde Mengelers dat het markante TU/e hoofdgebouw uit 1963 na heropening in 2018 een nieuwe naam krijgt: Atlas. De universiteit had hiervoor een oproep gedaan onder studenten en personeel. Dat leverde een lijst van 300 namen op. Op dit moment staat het gebouw in de steigers. In 2018 zal het geheel gerenoveerde gebouw, naast allerlei algemene voorzieningen, onderdak gaan bieden aan de faculteiten ID, IE&IS, alle diensten en het CvB. Dat is de aanleiding om het gebouw te herdopen. Na meer dan vijftig jaar trouwe dienst was het gebouw in deze vorm echt óp en waren installaties en inrichting toe aan een grondige vernieuwing.