PIM Trendrapport 2023: ‘Business as not usual’

Rotterdam, 15 december 2022 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert tijdens het PIM Trend Fest op 31 januari 2023 het 18e trendrapport. Thema van het door Kristel Vanderlinden van toekomstconsultancy bedrijf FutureKind geschreven rapport: ‘Business as not usual’. Ondanks een radicaal veranderde wereld grijpen bedrijven nog vaak terug naar wat ze kennen. Maar verandering is een gegeven, en onzekerheid een constante. En juist daarin ligt een belangrijke rol voor marketeers, om ervoor te zorgen dat we de continu veranderende consument en toekomst gaan omarmen.
Een pandemie, klimaatcrisis, energiecrisis, polarisatie en een oorlog – om maar een paar gebeurtenissen van de afgelopen jaren te noemen. De wereld staat op zijn kop. En toch vallen veel organisaties terug op hun oude ‘kunstjes’, alsof er niets veranderd is. Veilig? Ja. Realistisch? Nee. Meer dan ooit is een langetermijnvisie nodig, in plaats van agile navelstaren. Marketeers zijn de aangewezen personen om die langetermijnvisie in te bedden in hun organisaties. Door het analyseren en duiden van trends, onder andere de trends uit het PIM Trendrapport 2023.
Oneindig veel mogelijkheden
“De wereld van vandaag én morgen biedt zoveel kansen en uitdagingen”, zegt auteur van het rapport Kristel Vanderlinden. “Identiteiten en marketing worden fluïder dan ooit. Nieuwe manieren van samenwerken, open source denken en doen, de samensmelting van irl en url, non-demografie, post purpose denken en de implementatie van zeitgeist marketing: ze bieden allen nieuwe zuurstof. Het is aan organisaties om te bepalen of ze pompen of verzuipen. ‘Business as not usual’ is here to stay. En het mooie is: iedereen die wil, kan leren zwemmen.”
Innovatieve marketing
“Gevoed door wereldwijde marktshifts is het tijd om disruptief te gaan denken én handelen. Om buiten de lijntjes te kleuren, durf te tonen en te innoveren. Daar is een mooie rol voor marketeers weggelegd. Een uitdagende rol nu de consument meer ongrijpbaar en ondefinieerbaar lijkt dan ooit tevoren”, zegt Martine de Vries, bestuurslid van PIM. “Het aanstaande trendrapport daagt hen uit om hun comfortzone uit te komen en samen betekenisvolle impact te realiseren.”
PIM en FutureKind vinden het belangrijk dat marketeers actuele kennis en tools hebben waarmee ze zelf hun impact kunnen vergroten. Daarom organiseren ze op 31 januari het PIM Trend Fest in de Heijmans Hive in Rosmalen. Aanmelden voor het event is mogelijk viahttps://www.pimonline.nl/events/detail/361/pim-trend-fest-2023. Het trendrapport is na 31 januari te downloaden via https://www.pimonline.nl/trendrapport.
Over Kristel Vanderlinden
Kristel Vanderlinden begeleidt al ruim 20 jaar strategisch bedrijven met het creëren van langetermijnvisies. Eerst als hoofd strategie bij verschillende internationale en Belgische reclamebureaus en het laatste jaar als managing partner Europa bij The Future Laboratory. Recent richtte ze het toekomstconsultancy bedrijf FutureKind op – een foresight business lab onder de &KOO Group, the Collaborative Intelligence Netwerk.
Kristel benadert marketing- en businessuitdagingen heel atypisch vanuit de maatschappelijke uitdagingen over 5 à 10 jaar. Dit geeft haar een uniek zicht op de vele uitdagingen en mogelijkheden voor toekomstige ‘mens-vriendelijke’ groei. Zelf cureert zij, naast trendvisies ook toekomsttentoonstellingen, waarbij human-centric innovatie centraal staat. https://www.futurekind.be/
Over Platform Innovatie in Marketing
Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact. De missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM) is erop gericht dat elke marketeer een impactmaker is en elke organisatie betekenisvol. Als platform op het raakvlak van marketing en innovatie stelt PIM marketeers in staat hun kennis en netwerk te vergroten. PIM organiseert events, publiceert jaarlijks het PIM Trendrapport en geeft mensen die het vak verder brengen een podium. Daarnaast reikt het ieder jaar de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ uit.
Lees meer en doe mee: www.pimonline.nl.
——————————————————————————-
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.