Problemen met zoekmogelijkheden zorgen voor vertraagde GenAI-adoptie binnen Nederlandse bedrijven

Ondanks het enthousiasme over GenAI, wordt de snelle adoptie van de technologie in ons land met name vertraagd door technische en operationele hindernissen zoals datatoegang. Daarnaast ervaren bijna alle Nederlandse bedrijven problemen met zoekmogelijkheden. 50% van de bedrijven ziet als grootste uitdagingen het effectief omzetten van zoekresultaten naar bruikbare inzichten en het efficiënt zoeken door bedrijfsdata. Dit blijkt uit onderzoek dat Search AI-bedrijf Elastic dit jaar publiceerde.
Vertraagde adoptie door technische en operationele issues
Nederlandse bedrijven zien het gebruik van GenAI vooral als kans om te innoveren en efficiëntieverbeteringen door te voeren. Bijna de helft van de bedrijven (48%) denkt met GenAI producten te kunnen ontwikkelen die zonder deze technologie niet eerder mogelijk waren. Hiermee scoort Nederland hoger dan elk ander land ter wereld. Ze worden echter tegengehouden door technische en operationele issues, zoals problemen met zoekmogelijkheden.
“De combinatie van zoektechnologie en GenAI is uiteindelijk wat organisaties in staat stelt hun datamanagementcapaciteiten te verbeteren. Bedrijven die Search AI het snelst en op een veilige manier toepassen, kunnen er veel bedrijfswaarde uit halen. Het heeft niet alleen het potentieel om ons werkende leven te transformeren door ons productiever, creatiever en beter geïnformeerd te maken, maar het revolutioneert ook de klantervaring. Daarnaast stelt het IT-afdelingen in staat om dreigingen op het gebied van beveiliging beter te monitoren, sneller te reageren en tijd van IT-personeel vrij te maken door zakelijke gebruikers in staat te stellen IT-problemen zelfstandig op te lossen,” zei Jeroen Berckenkamp, Country Manager in Nederland.
De kracht van Search AI
Search AI helpt bedrijven om in realtime de antwoorden en inzichten te vinden die ze nodig hebben met hulp van hun eigen data door de precisie van search te combineren met de intelligentie van AI. Door Search AI krijgen bedrijven toegang tot zeer relevante informatie in natuurlijke taal. GenAI tools kunnen soms onjuiste informatie of hallucinaties geven, omdat ze bijvoorbeeld afhankelijk zijn van openbare data. Door eigen data in te voeren in veilige GenAI-tools worden resultaten nauwkeuriger en relevanter.
Voortdurende AI-innovatie met focus op verantwoorde inzet
Elastic zet dit jaar belangrijke stappen op het gebied van AI-innovatie. Door de nieuwste AI-tools in het platform te integreren, helpt Elastic klanten om met Search AI resultaten te versnellen die ertoe doen. Dit stelt hen in staat om nog meer waarde te halen uit hun data, terwijl ze profiteren van de kracht van AI. Het bedrijf legt daarnaast een sterke nadruk op de verantwoorde toepassing van LLM’s en zet zich in om de potentiële risico’s van AI-technologieën te minimaliseren.
Checklist voor een goede GenAI-implementatie
- Toegankelijkheid: zorg dat alle medewerkers toegang hebben tot een door het bedrijf goedgekeurde GenAI-tool.
- Training en cultuur: zet in op het versterken van de creatieve en analytische vaardigheden die nodig zijn om GenAI het meest effectief te gebruiken. Train bijvoorbeeld op de beste prompts voor optimale output.
- Datakwaliteit: zorg voor schone data zonder bias.
- Uniform dataplatform: zorg voor goede zoekcapaciteiten en gebruik een uniform dataplatform voor databeheer en security.
- Security: maak gebruik van GenAI als cybersecurity-tool om een groter aantal dreigingen te monitoren en sneller te reageren op risico’s.
About Elastic
Elastic (NYSE: ESTC), the Search AI Company, enables everyone to find the answers they need in real-time using all their data, at scale. Elastic’s solutions for search, observability and security are built on the Elastic Search AI Platform, the development platform used by thousands of companies, including more than 50% of the Fortune 500. Learn more at elastic.co.
Elastic and associated marks are trademarks or registered trademarks of Elastic N.V. and its subsidiaries. All other company and product names may be trademarks of their respective owners.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.