Industry Wire

Geplaatst door 180 Amsterdam

Reclamebureau 180 Amsterdam maakt nieuwe social campagne voor het Rode Kruis

Amsterdam, 15 juni 2021 – Vandaag lanceert het Rode Kruis ‘Life Saving Stories’, een innovatieve reanimatietraining op Instagram. De campagne is bedacht en ontwikkeld door 180 Amsterdam, in samenwerking met het Rode Kruis. De game bestaat uit 35 Instagram Stories waarbij op basis van het juiste ritme iemand gereanimeerd wordt na een hartstilstand. Door steeds door te tikken naar de volgende story, blijft het personage in leven. De bijbehorende muziek is gecomponeerd door MassiveMusic.

In Nederland krijgen zo’n 300 mensen per week een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat omstanders en vaak de jongere generatie, vaak niet goed weten wat ze moeten doen. Terwijl door reanimatie én het gebruik van een AED binnen 6 minuten de overlevingskans tot wel 50% vergroot wordt. In samenwerking met het Rode Kruis bedacht 180 Amsterdam een campagne waarbij deze generatie iets van EHBO leert.

Koen Gerretsen, Art Director 180 Amsterdam: “Vaak wordt het social mediagedrag van jongeren als negatief beschouwd. “Ga eens iets nuttigs doen”, is wat men dan vaak hoort. Met Life Saving Stories doen we precies dat en maken we van het ‘tap gedrag’ in Instagram Stories een herkenbare tool waarmee ze in de toekomst het leven van, juist die oudere, kunnen redden.”

Met ‘Life Saving Stories’ wordt het gedrag van jongeren omgezet in levensreddende handelingen en haken de makers in op het tap gedrag van jongeren op social media. Door de serieuze training te gamificeren komt het op een aantrekkelijke manier onder de aandacht bij deze doelgroep en wordt de stap naar het in de praktijk brengen ervan kleiner.

Eline Nijhof, hoofd EHBO bij het Rode Kruis: “We zijn heel enthousiast over ‘Life Saving Stories’. Het is mooi om een serieus onderwerp zoals reanimatie aan te bieden aan jongeren op het platform waar ze al dagelijks op zitten. Op deze manier maken we de drempel laag om reanimatie-vaardigheden aan te leren. Vervolgens volgt het stapje naar oefenen in de praktijk vanzelf. Deze stap past ook heel goed in onze strategie om meer jongeren EHBO- en reanimatievaardigheden aan te leren.”

“Omdat timing van groot belang is als het gaat om reanimatie, dachten we: waarom verwerken we het ideale tempo om te reanimeren (104 BPM) niet in muziek voor dit prachtige nieuwe initiatief van het Rode Kruis? Hiervoor wordt al jaren ‘Stayin’ Alive’ van de Bee Gees gebruikt en dat is geweldig, zowel qua tempo als qua tekst, maar wij vonden dat het tijd was voor iets nieuws. Vooral omdat het Rode Kruis hiermee een wat jongere doelgroep wilde aanspreken, past de nieuwe muziek en het passende ritme beter en gaat het hopelijk een hoop levens redden.” zegt Auke Riemersma, Senior Music Producer bij internationaal creatief muziekbureau MassiveMusic.

Over 180
180 werd opgericht in 1998 en is een bekroond creatief bureau met een sterk mantra: ‘the world as it could be’. Bekend om zijn 180 THINKING, wil het bureau klanten nieuwe perspectieven bieden en ideeën bedenken die op het kruispunt van ‘Famous, Human en Seamless’ zitten. Daarnaast vormen de units 180 CONTENT en 180 BIOS essentiële units binnen het bureau. Het wereldwijde ecosysteem omvat belangrijke knooppunten in Amsterdam, Los Angeles, New York en MENA (Midden-Oosten en Noord-Afrika). Met wereldwijd zo’n 300 medewerkers gespecialiseerd in het creëren van content, data & analyse, social media, design, consultancy en productie wil 180 ook voor nieuw talent een internationale kweekvijver zijn. Voor meer informatie kunt u terecht op www.180global.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht