Restore Local lanceert merkidentiteit met Havas Lemz: “Een beweging vóór Afrika, dóór Afrika”

Hoe geef je een internationale beweging een gezicht en stem? Die vraag kreeg Havas Lemz van Restore Local: een grootschalige beweging voor landherstel in Afrika. Geen klassiek campagnetraject, maar een co-creatief proces met lokale ‘restoration heroes’ uit Kenia, Rwanda, Ghana en Burundi. Met als resultaat een merkidentiteit die diep geworteld is in hún verhalen, waarden en gebruiken.
65% van Afrika’s landbouwgrond is uitgeput. Klimaatverandering, ontbossing en onduurzame landbouw hebben de grond verarmd. Met grote gevolgen: watertekorten, oprukkende woestijnen en steeds minder ruimte om voedsel te verbouwen. Gelukkig groeit er een tegenbeweging. Overal op het continent werken lokale helden aan herstel. Ze brengen de bodem weer tot leven, geven biodiversiteit een kans en maken het land weerbaar op een schaal die de wereld nog niet eerder heeft gezien.
Langetermijnsamenwerking
Restore Local is een beweging geïnitieerd door het World Resources Institute (WRI), onder leiding van onder andere Wessel van Eeden, Program Director bij WRI: “De sleutel tot duurzaam herstel ligt in lokaal eigenaarschap. Deze gemeenschappen weten als geen ander wat hun land nodig heeft. Hun initiatieven versnellen heeft tot wel twintig keer meer impact dan de top-down benaderingen. Met Havas Lemz hebben we een partner die niet alleen begrijpt hoe je een merk bouwt, maar ook hoe je een beweging versterkt, van binnenuit.”
Een merk in beweging
De merkontwikkeling vond plaats in co-creatie met ruim 240 boeren, activisten en community leaders en in nauwe samenwerking met strateeg Willem van der Schoot en merkbouwer Peter de Lange. Via workshops, muziek en gezamenlijke boomplantacties is een identiteit ontstaan die hen verbindt en de middelen biedt om de beweging te versterken.
Met eerdere ervaring in regreening, voor merken als Justdiggit, bouwt Havas Lemz voort op tien jaar aan kennis in dit domein. Creatief Directeur van Havas Lemz, Remco Marinus, licht toe: “Het project was meteen een match en we blijven samen bouwen. Ik geloof dat echte impact begint bij de mensen die het werk doen. Restore Local is geen merkverhaal over hen, maar een beweging ván hen. Wij geven die beweging vorm, zichtbaarheid en schaal.”
Over Restore Local
Restore Local is een initiatief van het World Resources Institute (WRI) en partners, gericht op het versterken van lokaal geleide landherstelprojecten in Afrika. Het programma ondersteunt Restoration Champions met financiering, training, beleidsbeïnvloeding en impactmeting en bouwt aan een bredere beweging voor ecologisch herstel, bestaanszekerheid en toekomstbestendig landgebruik. Meer informatie: www.wri.org/initiatives/restore-local.
Over Havas Lemz
Havas Lemz is een creatief bureau dat mensen in beweging brengt naar iets beters. Vanuit slimme (gedrags)strategie en krachtige verhalen bouwt het bureau veerkrachtige merken die klaar zijn voor een sh/ft. Samen met Havas Media en Havas Play is het bureau onderdeel van een sterk internationaal netwerk. Tot het klantportfolio behoren onder andere Justdiggit, Bever en de Rijksoverheid. Meer weten? Ga naar www.havaslemz.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.