Geplaatst door Alphacomm

Rotterdams Alphacomm neemt activiteiten over van AIM-beursgenoteerd Mi-Pay

Rotterdam, 24-02-2020 – Alphacomm, een snelgroeiend Rotterdams fintech bedrijf, kondigt vandaag de overname van Mi-Pay aan. Mi-Pay is genoteerd aan het AIM-index (de Britse Alternative Investment Market). Alphacomm richt zich op het verhogen van de omzet en het veiligstellen van betalingen, onder meer bij telecom-, energie- en incassobedrijven. Klanten van het bedrijf zijn vaak actief in de verkoop van digitale producten of diensten of zenden facturen uit voor bijvoorbeeld de levering van energie. Alphacomm telt onder meer T-Mobile, Eneco, KPN, Arvato, 02 en Deutsche Bank tot haar klanten.

Grote impact betalingsfraude
Sinds de oprichting in 2003, biedt Mi-Pay haar klanten met succes veilige, geoptimaliseerde, fraudevrij oplossingen aan. Met klanten als Three Ireland, FNT, Tesco en Sure, heeft het bedrijf een sterke basis gelegd in Engeland en Ierland. De anti-fraude oplossing die het bedrijf ontwikkelde, Cynic, is uniek. Het biedt bedrijven die digitale producten verkopen veilige online betalingsoplossingen.

Producten als cadeaukaarten, prepaids en online games zijn zeer aantrekkelijk voor fraudeurs. Juniper Research becijferde dat online verkopers tussen 2018 en 2023 maar liefst 130 miljard dollar verliezen dankzij fraude. MRC Global stelt dat er door fraude in online betalingen wereldwijd 1,8 procent aan omzet verloren gaat.

Overname versterkt positie Alphacomm
De overname van Mi-Pay geeft Alphacomm geeft toegang tot een ontwikkelingscentrum in Roemenië waar meer dan 30 getalenteerde programmeurs en servicemanagers werkzaam zijn. Daarbij kan Alphacomm nu een PCI level 1 certificering aanbieden, waarmee veiligheid in transacties naar een hoger veiligheidsniveau worden getild.
De overname versterkt daarnaast Alphacomms positie als toonaangevende aanbieder van veilige betalingsoplossingen, die bedrijven beschermt tegen fraude. Alphacomm verwacht dit jaar 250 miljoen euro aan betalingsverkeer te faciliteren en beschermen tegen (online) fraude via het platform. In 2025 moet dat 750 miljoen euro zijn. De overname geeft het bedrijf een sterkere positie in Europa en meer investeringsmogelijkheden. De overname van Mi-Pay draagt direct bij aan de winstgevendheid van Alphacomm, waarbij de brutowinstmarge van het bedrijf daarbij op zestig procent blijft.

“De overname van Mi-Pay brengt Alphacomm dichterbij onze ambitie om in 2025 wereldwijd het dominante platform voor omzetgeneratie te worden”, aldus Huub Sparnaay, CEO van Alphacomm. “Dit doen we door middel van een buy-and-build strategie. Dat stelt ons in staat om in rap tempo onze diensten en producten te internationaliseren. Zo kunnen bedrijven in heel Europa profiteren van onze mogelijkheden voor fraudevrij, online betalingsverkeer.”