Industry Wire

Geplaatst door Vodafone

Ruim 80% Nederlanders vindt provider verantwoordelijk voor dekking binnenshuis

Een kwart van de Nederlanders ervaart wel eens problemen met mobiel bellen binnenshuis. Maar liefst 83% vindt dat de providers er geheel of gedeeltelijk verantwoordelijk voor zijn om daar iets aan te doen. En voor bijna een derde zou slechte binnendekking een reden zijn om over te stappen*. Als antwoord daarop komt Vodafone dit jaar niet alleen met 4G-bellen (Voice over LTE of VoLTE), maar ook als eerste telecomprovider in Nederland met wifi-bellen (Voice over WiFi of VoWiFi). Door de combinatie van het 4G-signaal (dat beter huizen binnendringt) en het wifi-signaal (dat juist van binnen naar buiten werkt) zal de kwaliteit van bellen binnenshuis voor Vodafoneklanten sterk verbeteren, ook als ze in een huis wonen waar het mobiele signaal wordt verstoord door bijvoorbeeld zware bouwmaterialen. Vodafone voert de komende maanden de laatste tests uit en biedt 4G-bellen én wifi-bellen vanaf de herfst van 2016 aan particuliere klanten aan.

“Qua buitendekking horen de Nederlandse mobiele netwerken wereldwijd tot de top en de onderlinge verschillen zijn klein. De ruimte om te verbeteren ligt vooral binnenshuis, zeker met de verhoogde aandacht voor duurzaam bouwen waardoor binnendringen met een mobiel signaal lastiger wordt”, zegt Eben Albertyn, CTO van Vodafone Nederland. “Het is mooi dat we onderweg zulke hoge internetsnelheden halen, maar het is niet meer van deze tijd als je binnen tegen een raam geplakt moet zitten of zelfs naar buiten moet lopen voor een normaal telefoongesprek.”

4G-bellen en wifi-bellen zorgen niet alleen voor een stabiele HD-gesprekskwaliteit, maar ook voor een snellere verbinding met een andere beller en voor extra opties tijdens een gesprek, zoals het delen van bestanden of je locatie. Dankzij de lage frequentie (800 MHz) waarop 4G-bellen van Vodafone werkt, is het mobiele signaal beter in staat door te dringen door bouwmaterialen als beton, glas en staal. Als het mobiele signaal onverhoopt toch te veel wordt verstoord, schakelt de telefoon naadloos over op wifi-bellen voor de beste gesprekservaring. Klanten hoeven niet zelf tussen beide te schakelen. Wifi-bellen van Vodafone werkt in combinatie met alle wifi-netwerken en komt dus ook beschikbaar voor Vodafoneklanten met een thuisabonnement bij een andere provider. De gesprekken via 4G en wifi worden verwerkt door het mobiele spraaknetwerk van Vodafone. Zodra 4G-bellen en wifi-bellen in het najaar beschikbaar komen op het Vodafonenetwerk, moeten klanten wel een toestel hebben dat beide ondersteunt. In deze animatievideo wordt uitgelegd hoe deze nieuwe manieren van bellen werken.

De introductie van 4G-bellen en wifi-bellen is een belangrijke volgende stap in het verbeteren van mobiele telefoongesprekken voor Vodafoneklanten, na onder andere de introducties van 3G-femtocellen en HD Voice en de plaatsing van honderden small cells op drukke locaties in de Randstad. Voor meer informatie: www.vodafone.nl/4g.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht