Industry Wire

Ruime meerderheid Nederlanders vindt dat bedrijven meer moeten doen om persoonlijke gegevens van klanten te beveiligen

Amsterdam, 29 april 2014De meerderheid van de Nederlanders (82%) vindt dat bedrijven meer moeten doen om persoonlijke gegevens van hun klanten goed te beveiligen. Dit blijkt uit een door Ruigrok | Netpanel uitgevoerd online kwantitatief onderzoek naar de houding van Nederlanders ten aanzien van de omgang met persoonsgegevens door het bedrijfsleven en andere organisaties. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van ZyLAB, vooraanstaand leverancier van eDiscovery en informatie risico management oplossingen.

Nederlanders vinden het vooral belangrijk dat informatie over hun financiële situatie (76%) en hun persoonlijke gegevens zoals naam, adres, woonplaats en telefoonnummer goed beschermd zijn (63%). Bescherming van persoonlijke gegevens zoals huwelijkse staat (2%), geloofsovertuiging (2%) en leeftijd (3%) vinden minder Nederlanders belangrijk.

Uit het onderzoek blijkt dat indien er wordt opgemerkt dat een bedrijf onzorgvuldig omgaat met persoonsgegevens, 14% van de ondervraagden zeker juridische stappen onderneemt. Nog eens 28% geeft aan hier niet onwelwillend tegenover te staan.

Vrees voor identiteitsfraude en ongeautoriseerde betalingen het grootst
Het grootste deel van de Nederlandse bevolking (76%) maakt zich vooral zorgen over identiteitsdiefstal en ongeautoriseerde betalingen na onzorgvuldig handelen met persoonsgegevens.

Vooral banken (41%) moeten volgens de ondervraagden zeer zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van hun klanten. De overheid (28%) volgt op afstand, samen met de medische branche (21%).

Prof. Johannes Scholtes, Chief Strategy Officer en oprichter van ZyLAB: “Wat opvalt in het onderzoek is dat 43% van de respondenten als klant zelf geen aparte maatregelen treft om persoonlijke gegevens te beschermen. Zij verwachten dat het bedrijf waarbij zij klant zijn, die gegevens beschermen en gaan tot actie over als blijkt dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens.”

Een groot deel van de Nederlanders laat het er niet bij zitten als bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Misstanden worden besproken met familie, vrienden of kennissen (29%), men vraagt opheldering aan het bedrijf (26%) of loopt weg als klant (25%).

Scholtes: “Organisaties zullen hier rekening mee moeten gaan houden. ZyLAB wil deze bedrijven hierbij helpen door de invoering van een goed doordacht en juridisch verdedigbaar archiveringsplan en een strikt beleid voor de bescherming van persoonsgegevens, dataretentie en datavernietiging.”

Download het volledige onderzoek “Zorgen over persoonsgegevens?

Over het onderzoek
Het online onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel onder Nederlanders van 18 jaar en ouder, onder het panel van PanelClix, via riversampling. Voor het onderzoek werden de reacties verwerkt van 634 panelleden. De maximale marge bij deze steekproefomvang bedraagt bij 95% betrouwbaarheid 3,9%. De uitkomsten zijn (na een kleine weging) representatief naar leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. De vragenlijst heeft online gestaan van 2 tot en met 5 april 2014. Gemiddeld heeft men vier minuten nodig gehad om de vragenlijst in te vullen.

Over ZyLAB
ZyLAB is toonaangevend leverancier van modulaire eDiscovery en enterprise information risk management oplossingen. Met de oplossingen van ZyLAB zijn organisaties in staat ongekende hoeveelheden informatie in ieder formaat, op bijna iedere locatie en in meer dan 400 talen, te analyseren, organiseren, delen en beheren. Hierdoor kunnen bedrijven zich effectief verdedigen in geval van een juridisch geschil of eDiscovery, maar ook proactief juridische risico’s minimaliseren, kosten besparen en de business productiviteit aanzienlijk verhogen.

Het eDiscovery Systeem van ZyLAB is direct gelieerd aan het Electronic Discovery Reference Model (EDRM). De producten en diensten van ZyLAB worden op enterprise niveau gebruikt door zowel multinationals, overheidsinstanties, opsporingsdiensten, rechtbanken en advocatenkantoren, als ook ingezet bij specifieke projecten voor juridische diensten, auditing- en accounting leveranciers. De systemen van ZyLAB zijn tevens beschikbaar in een Software-as-a-Services (SaaS) model.

ZyLAB is door Gartner, Inc. in diens ‘Magic Quadrant for eDiscovery Software 2013’ gepositioneerd als een van de meest “visionaire bedrijven” en heeft in de afgelopen drie decennia vele andere onderscheidingen vanuit de sector ontvangen.

ZyLAB heeft hoofdkantoren in Amsterdam en McLean, Virginia (USA). De lokale markten worden bediend vanuit regionale kantoren in New York, Barcelona, Frankfurt, Londen, Parijs en Singapore. Voor meer informatie over ZyLAB kunt u terecht op www.zylab.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht