Industry Wire

Geplaatst door TheFork

Run op reserveringen na aankondiging heropening restaurants

Amsterdam – Nederlanders zijn blij dat de horeca weer groen licht heeft gekregen voor verdere versoepelingen tijdens de laatste persconferentie. Dit is terug te zien in de stijging van het aantal reserveringen, signaleert het toonaangevende online reserveringsplatform TheFork. Na de persconferentie van 28 mei zijn de reserveringen verdubbeld ten opzichte van de dagen daarvoor. Het hele weekend bleven de reserveringen binnen stromen. Dat Nederland positief is over deze volgende versoepeling dat restaurants binnen gasten mogen ontvangen, blijkt uit het feit dat de populairste reserveringsdag 5 juni is. Op die dag willen we enorm graag uit eten.

Op dit moment meet TheFork een toename van 60% in het aantal reserveringen ten opzichte van dezelfde week in 2020. Tienduizenden gasten hebben al een reservering bij een restaurant gemaakt.

Glenda Caradonna, Marketing Manager TheFork: “Het is een positief eerste signaal in de richting van het herstel van de horeca. Gasten hebben in vergelijking tot vorig jaar een langere periode niet kunnen dineren in een restaurant en daarnaast geeft het vertrouwen dat meer en meer mensen gevaccineerd zijn. Die combinatie van factoren zien we terug in de flinke toename in het aantal reserveringen jaar op jaar en ten opzichte van voorgaande weken.”

Verschuiving reserveringen van lunch naar diner
Nederlanders passen zich aan de maatregelen aan om uit eten te kunnen. Tijdens de heropening van de terrassen (tot 18.00 uur) was de meerderheid van de reserveringen voor de lunch, namelijk 80% versus 20% voor (een vroeg) diner. Het aandeel in diner reserveringen groeit weer aanzienlijk naar 80% diner en 20% lunch nu restaurants tot 22.00 uur open mogen blijven. Het diner om 18.00 uur neemt in populariteit toe, waar 19.00 uur voor corona de meest populaire tijd was.

Uit onderzoek* blijkt dat maar liefst 80% van de consumenten flexibel is wat betreft reserveren en er geen probleem mee heeft om door tijdslots een eerdere of latere shift te reserveren wanneer daarmee een optimale bezetting van het restaurant wordt gehaald. De meeste reserveringen worden momenteel nog gemaakt voor 2 personen.

Populairste steden
In de vier grote steden wordt er het meest gereserveerd (40% van alle reserveringen). Dit betreft Amsterdam (21%), Rotterdam (10%), Utrecht (5%) en Den Haag (4%). Haarlem, Den Bosch, Maastricht en Breda zijn de steden die volgen wat betreft populariteit (alle steden 2%). Hierin zijn geen verschuivingen ten opzichte van voor corona. Ook restaurants in Zandvoort worden veel geboekt (2% van alle reserveringen ten opzichte van nog geen 1% vorig jaar), het mooie weer kan daaraan ten grondslag liggen.

Culinaire beleving
Het aantal boekingen bij restaurants in het hogere segment is toegenomen t.o.v. voor corona (dezelfde periode in 2019). 35% van de reserveringen wordt gemaakt bij een restaurant in het hogere segment, de INSIDER selectie**. Voor corona was dit 25%. Ditzelfde patroon was vorig jaar bij de heropening van 1 juni 2020 te zien. Men zoekt naar een bijzondere, culinaire ervaring na lang niet uit eten te zijn geweest.

Veiligheidsmaatregelen in restaurants worden gewaardeerd
Restaurants kunnen sinds juni 2020 op hun TheFork profiel aangeven welke veiligheidsmaatregelen in het restaurant getroffen worden. Restaurants die dit zichtbaar maken ontvangen gemiddeld twee keer zoveel reserveringen dan restaurants die dit niet doen; gasten hebben een behoefte aan zekerheid voor wat betreft veiligheid.

EINDE PERSBERICHT

* Onderzoek onder 5744 respondenten via TheFork, februari 2021
** De INSIDER-selectie is een selectie van restaurants die TheFork speciaal voor gasten heeft samengesteld. Dit houdt in dat ze genoemd worden in één van de belangrijkste culinaire gidsen of een uitstekende beoordeling krijgen van gasten

 

Over TheFork
TheFork, een Tripadvisor®-merk, is het toonaangevende online restaurantreserveringsplatform voor restaurants. De missie van TheFork is om restaurants en gasten met elkaar te verbinden, met een wereldwijd netwerk van bijna 80.000 partnerrestaurants. Met 22 miljoen recensies en 28 miljoen app downloads is TheFork de slimme zet geworden om een tafel te bemachtigen. Via TheFork (app en website), evenals via Tripadvisor, kunnen gebruikers eenvoudig een restaurant selecteren op basis van hun voorkeuren (bijvoorbeeld locatie, type keuken en gemiddelde prijs), gebruikersbeoordelingen raadplegen, beschikbaarheid in realtime controleren en direct 24/7 online reserveren. Voor restaurants biedt TheFork hen een softwareoplossing. Met het online reserveringssysteem TheFork Manager Neo, kun je als restaurant je reserveringsbeheer optimaliseren, de werkzaamheden stroomlijnen en uiteindelijk de service en inkomsten verbeteren. Het platform is actief in 22 landen, namelijk Nederland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Italië, België, Portugal, Brazilië, Zweden, Denemarken, Australië, Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia, Mexico, Peru en Uruguay. TheFork helpt restaurateurs om gasten te bereiken en inspireert consumenten om Nederland culinair te verkennen via TheFork app en website.

Over Tripadvisor
Tripadvisor® (NASDAQ:TRIP) is de grootste reiswebsite ter wereld en helpt nagenoeg 460 miljoen reizigers het meeste uit elke reis te halen. Met meer dan 878 miljoen beoordelingen en meningen over ’s werelds grootste keuze aan reisvermeldingen van meer dan 8,8 miljoen accommodaties, luchtvaartmaatschappijen, attracties en restaurants, biedt Tripadvisor reizigers de kennis van vele anderen om ze te helpen bij het kiezen van verblijven, vluchten, bezienswaardigheden en eetgelegenheden. Tripadvisor vergelijkt daarnaast de prijzen van meer dan 200 hotelreserveringswebsites, zodat reizigers de laagste prijs kunnen vinden voor het juiste hotel. Websites met het Tripadvisor-merk zijn beschikbaar in 49 markten, 28 talen.
TripAdvisor, Inc. (NASDAQ: TRIP) beheert en onderhoudt via zijn dochtermaatschappijen websites met andere reismediamerken zoals: www.airfarewatchdog.com, www.bokun.io, www.bookingbuddy.com, www.cruisecritic.com, www.familyvacationcritic.com, www.flipkey.com, www.thefork.com, www.eltenedor.com), www.holidaylettings.co.uk, www.holidaywatchdog.com, www.housetrip.com, www.jetsetter.com, www.niumba.com, www.onetime.com, www.oyster.com, www.seatguru.com, www.smartertravel.com, www.tingo.com, www.vacationhomerentals.com and www.viator.com.
*Bron: Similar Web, september 2020
**Bron: TripAdvisor interne logbestanden

 

 

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht