SAS realiseert in 2013 een recordomzet van 3,02 miljard dollar, 5,2% groei

Huizen, 23 januari 2014 – SAS, specialist in business analytics, heeft in 2013 opnieuw een recordomzet gerealiseerd. De totale omzet nam met 5,2% toe naar 3,02 miljard dollar. Het is voor het 38ste jaar op rij dat SAS het omzetresultaat van het voorgaande jaar weet te overtreffen. Mede door de populariteit van SAS Visual Analytics, de nieuwe datavisualisatie software die analytics binnen handbereik van de business professional brengt, nam de omzet uit business intelligence toe. Verder is de omzet uit cloud-oplossingen die organisaties helpen fraude te bestrijden, risico’s te beheersen en klantrelaties te versterken, het afgelopen jaar fors toegenomen.
SAS heeft de visie om data, ongeacht de bron of vorm, om te zetten naar belangrijke inzichten. “De waarde van data wordt steeds groter voor organisaties”, zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. “De hoeveelheid data groeit zo snel dat het zonder een high performance analytics-infrastructuur onmogelijk wordt deze snel genoeg te analyseren om een verschil te kunnen maken bij het nemen van dagelijkse beslissingen. De afgelopen twee jaar hebben we nieuwe analytics-technologie geïntroduceerd waarmee de waarde uit al deze data ontsloten kan worden.”
Vraag naar oplossingen fraudepreventie
Steeds meer organisaties zoeken naar een manier om fraude tegen te gaan. Bij SAS zorgde dit voor een stijging van 44 procent in de verkoop van oplossingen op het gebied van fraudepreventie en security intelligence. De omzet van de cloud-gebaseerde oplossingen, SAS Solutions On Demand, nam met 20 procent toe. In alle markten steeg de omzet, waarbij de energie- en utilitysector een toename van 18 procent liet zien en de omzet in de markt voor de gezondheidszorg 17 procent groeide. In de financiële markt is een omzetgroei van 16 procent gerealiseerd.
Sterke prestaties in Nederland
Ook in Nederland liet SAS in 2013 wederom sterkte prestaties zien. Er werden lokaal nieuwe contracten gesloten met onder meer de KNVB, Heineken, Ziggo, Graydon en Sanoma. Het vorig jaar geïntroduceerde SAS Visual Analytics is erg succesvol gebleken. Zo kozen in 2013 onder meer Q-park, Mercachem en Vesting Finance deze oplossing die gebruikers in staat stelt big data op een laagdrempelige manier te analyseren.
Karel Kinders, Managing Director SAS Nederland: “Steeds meer organisaties realiseren zich dat het slim benutten van de toenemende stroom data het verschil kan maken. Snel antwoord krijgen op je belangrijkste vragen en verbanden kunnen leggen tussen verschillende disciplines, zorgt ervoor dat bedrijven en organisaties inzichten krijgen waarmee ze direct kunnen inspelen op veranderende (markt)omstandigheden. Met de introductie van SAS Visual Analytics hebben we analytics bovendien toegankelijk gemaakt voor een grotere groep professionals. Daarmee kunnen managers zelf data analyseren en snel de vruchten plukken van nieuwe inzichten.”
Leiderschap
In 2013 bevestigden verschillende analisten het leiderschap van SAS in advanced analytics en big data analytics. SAS zal zich dit jaar ook blijven richten op het bieden van high performance analytics en andere oplossingen die grote en kleinere organisaties helpen om analytics op een gebruiksvriendelijke manier toe te passen.
“De mogelijkheid om met behulp van analytics en de juiste informatie goede beslissingen te nemen is niet nieuw”, zegt Henry Morris, Senior Vice President Worldwide Software & Services Research bij IDC. “Organisaties die vooruit denken, erkennen dit. SAS is met analytische applicaties en voorspellende technologieën een belangrijke facilitator. Nu datavolumes de voorspelde groei bereiken of overschrijden nemen de kansen, maar ook de complexiteit toe. Met 25 procent van de omzet die wordt geïnvesteerd in R&D en een succesvolle geschiedenis om in te spelen op de komende ontwikkelingen, is SAS een goede partner om organisaties werelwijd te helpen nieuwe mogelijkheden te ontdekken met big data.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.