SDL betreedt online retail markt met de acquisitie van eCommerce softwarebedrijf Fredhopper

SDL ziet een sterk toenemende vraag naar oplossingen voor beheer en optimalisatie van hoogwaardige klantbetrekkingen om online omzet te verhogen en de klanttevredenheid in de verschillende kanalen te verbeteren. SDL heeft meer dan 600 klanten die haar enterprise Web Content Management oplossingen hebben geïmplementeerd, waaronder HP, AIG, Canon, Yamaha, Toyota, Metlife, BBVA, Universal Studios en Reebok.
Fredhopper heeft in haar klantbestand van honderd grote internationale retailers, indrukwekkende merken als Clarks, Toys R Us, B&Q, Waitrose en Otto Group, na Amazon.com het grootste eCommerce bedrijf ter wereld. De overeenkomst stelt Fredhopper in staat haar productportfolio wereldwijd uit te rollen en haar activiteiten uit te breiden naar de Verenigde Staten en Azië. Het bedrijf heeft momenteel operaties in vier Europese landen – Engeland, Duitsland, Frankrijk en Nederland.
Onder de naam ‘SDL eCommerce Technologies’ wordt Fredhopper een zelfstandige divisie van SDL. Deze divisie komt onder leiding te staan van het huidige management team van Fredhopper en gaat zich richten op het leveren van targeting en marketing software voor online retailers.
“Fredhopper voegt een volgende zeer essentiële bouwsteen toe aan het Global Information Management Platform van SDL en bevestigt SDL’s strategie en toewijding om best-of-breed oplossingen te leveren voor het managen van online klantinteractie.” zegt Mark Lancaster, voorzitter en CEO van de SDL Group. “Fredhopper verschaft ons een strategische toegang tot de retail en eCommerce markten en biedt naast een best-of-breed technologie die zeer goed past in ons Global Information Management platform, tevens een aanvullende SaaS aanbieding in ons productportfolio.”
Fredhopper levert een bewezen technologie voor effectieve targeting en personalisatie, intelligent search, merchandering en meting. Daarnaast brengt Fredhopper ervaren en innovatieve R&D en Professional Services teams mee naar de grotere SDL groep.
“Dit is extreem positief nieuws voor ons bedrijf en vergroot op vele manieren de waarde die wij leveren voor ons klanten”, zegt Joris Beckers, CEO van Fredhopper. “Door de krachten te bundelen met SDL en gebruik te maken van de schaalvoordelen van haar wereldwijde operaties, zijn wij in staat om uit te breiden voorbij de Europese grenzen en kunnen wij klanten op de Amerikaanse en Aziatische markten gaan bedienen. Door te concurreren op meerdere markten, krijgen wij de kans om te partneren met meer premium retail merken waardoor we onze producten nog verder kunnen verbeteren en optimaliseren voor al onze klanten.”
Daarnaast stelt de acquisitie Fredhopper in staat om via de bestaande Web Content Management oplossingen van SDL haar online targeting technologie te lanceren in nieuwe sectoren, met name in de financiële dienstverlening, verzekeringshoek en industrie. Beckers vervolgt: “Kruisbestuiving tussen de sectoren levert altijd nieuwe inzichten op die onze producten zullen verdiepen tot voordeel van al onze klanten. Het is altijd Fredhopper’s missie geweest om superieure instrumenten te leveren om iedere digitale actie te optimaliseren. Met SDL kunnen we dit nog sneller realiseren.”
“De afgelopen 12 maanden hebben wij gezien dat een aantal van onze grotere klanten meerdere SDL oplossingen hebben afgenomen en zodoende een compleet geintegreerde oplossing hebben verkregen,” voegt Lancaster van SDL toe. “De Fredhopper technologieën vormen een zeer belangrijke versterking van de online marketing capaciteiten van SDL.”
Voor meer details over de acquisitie, het management team en de product roadmap kunt u zich inschrijven via http://www.sdltridion.nl/landing_pages/experience_sdltridion/Fredhopper_webinar.asp voor een informatief webinar op 18 januari 2010 om 17:00 (CET).
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.