Sluitende leeftijdscontrole bij eerste Nederlandse afhaalpunten

Hengelo – Breda, 30 januari 2014. Vorige week dinsdag presenteerde staatssecretaris Martin van Rijn van VWS resultaten van onderzoek waaruit blijkt dat het voor jongeren een koud kunstje is om zelfs via gerenommeerde webwinkels aan alcohol te komen. Van Rijn: “De slechte score bij de verkoop van alcohol via internet staat bovenaan de agenda”. Deburen.nl heeft naar aanleiding van het bericht besloten haar afhaalpunten van het leeftijdscontrolesysteem Ageviewers te gaan voorzien en is hiermee de eerste die sluitende leeftijdscontrole toepast in verband met internetverkopen.

Deburen.nl en Ageviewers verklaren: “De online verkoop van leeftijdsgebonden producten neemt een vlucht. Door het netwerk van afhaalpunten van deburen.nl te voorzien van Ageviewers kunnen webwinkels en de overheid er in het vervolg van opaan dat niet aan jongeren onder de 18 jaar wordt afgeleverd. Omdat de aansprakelijkheid voor leeftijdscontrole van webwinkels wordt overgenomen verwachten wij een enorme vraag naar de gecombineerde dienstverlening”.

Over deburen.nl
Deburen.nl exploiteert onbemande afhaalcentra en -punten. Consumenten hoeven hierdoor nooit meer een bezorging van online bestelde producten te missen of te wachten op thuisbezorging. Het bedrijf werkt samen met webwinkels, pakketdiensten, zelfstandige winkels, winkelcentra, grotere retailketens en supermarkten van Albert Heijn, Plus en Spar. Alle pakketten die door deze partners worden verkocht of verwerkt, kunnen bij deburen.nl worden afgehaald. Met enkele duizenden kluizen verspreid over heel Nederland bereikt deburen.nl inmiddels meer dan 6 miljoen consumenten. Het bedrijf verwacht medio 2014 over landelijke dekking te kunnen beschikken.

Over Ageviewers
Ageviewers wordt ingezet om de verkoop van leeftijdsgebonden producten in volwassen banen te leiden. De leeftijdscontrole wordt hierbij niet door de verstrekkers zelf georganiseerd, maar er vindt controle op afstand plaats. Het systeem is naar aard en effectiviteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld ‘pinnen’ aan de kassa, waarbij eveneens controle op afstand plaatsvindt. Hiervoor zijn speciale communicatieterminals ontwikkeld die bij alle vormen van productverstrekking kunnen worden gebruikt.