Industry Wire

Social intranet Viadesk betreedt Duitse markt

Amsterdam, 28 november 2013 – Het Nederlandse social intranet Viadesk rolt een Europese groeistrategie uit. Het bedrijf opent een vestiging in Keulen om de veelbelovende Duitse markt te gaan bedienen. Met de internationale expansie zijn forse investeringen in product en arbeidsplaatsen gemoeid.

Viadesk is met het gelijknamige social intranet al 14 jaar actief in Nederland. Met klanten als ABN Amro, Schiphol Group, de Nederlandse Aardolie Maatschappij en diverse ministeries en gemeenten is de positie van marktleider inmiddels behaald. Daarom is gekozen voor een internationale groeistrategie, waarbij Duitsland als eerst aan bod komt. ,,Om uit te kunnen breiden hebben we gedegen marktonderzoek gedaan. In vergelijking met bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk bood Duitsland ons de beste groeikansen”, vertelt directeur Mujibor de Graaf.

Duitsland loopt warm voor de cloud
De potentie van de Duitse markt is vooral te verklaren door de interesse in cloud-oplossingen. Viadesk was met de lancering van het social intranet in 1999 de eerste cloudaanbieder van Nederland. Het delen van documenten is namelijk een van de belangrijkste functies van een dergelijk online collaboration platform. ,,In tegenstelling tot Nederland begint men in Duitsland pas net met de adoptie van cloud-oplossingen”, aldus de Graaf. ,,Onze ervaring is voor Duitse klanten van grote toegevoegde waarde.”

Viadesk zal zich in Duitsland vooral richten op organisaties met een ouderwets intranet die tegelijkertijd behoefte hebben aan een cloud-oplossing. Om die potentiële klanten te bedienen is fors geïnvesteerd in een GmbH (Duitse versie van een BV, red.) en in de vertaling van het social intranet, de bijbehorende app en de servicedesk. Daarnaast zijn inmiddels drie medewerkers aangenomen voor de Duitse vestiging, die binnenkort versterking zullen krijgen van developers, engineers en een salesteam. Met Duitstalige dienstverlening hoopt Viadesk ook de Zwitserse en Oostenrijkse markt aan te kunnen spreken.

Speciale aandacht voor privacyvraagstuk
De strategie voor de Duitse markt zal niet wezenlijk verschillen van de aanpak die Viadesk in Nederland hanteert, al wordt speciale aandacht geschonken aan documentatie en het privacyvraagstuk. De Graaf: ,,we merken dat Duitsers meer waarde hechten aan technische specificaties. De bescherming van gegevens is daar een belangrijk onderdeel van. Omdat onze diensten gehost worden in Nederland is de Nederlandse privacywetgeving van toepassing en hoeven klanten zich geen zorgen te maken dat de Amerikaanse overheid meekijkt onder de vlag van de Patriot Act.”

Kansen voor Nederlandse technologiebedrijven
Ook de digitale voorsprong van Nederland is volgens De Graaf een voordeel waar niet alleen Viadesk, maar ook andere technologiebedrijven profijt van kunnen hebben. ,,Duitsland is zeer geïnteresseerd in wat kleine broer Nederland op technologisch vlak presteert. Er liggen zoveel kansen voor partijen van Hollandse bodem.”

Over Viadesk
Viadesk werd in 1999 opgericht en groeide sindsdien uit tot een volwaardig online collaboration platform en sociaal intranet, bereikbaar via PC, mobiel en tablet. Via het platform werken collega’s eenvoudig en veilig met elkaar samen door op een centrale plek documenten te delen, te discussiëren, te netwerken en aan projecten te werken. Viadesk dient zo’n 110.000 gebruikers in de profit, als non-profit sector. Klanten zijn onder andere ABN Amro, Beiersdorf, Schiphol Group, Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), KNMP, Ministerie van Veiligheid en Justitie en VNG. Kijk voor meer informatie op www.viadesk.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht