Social moet in DNA van verzekeraars

“Omdat de distributie steeds meer naar andere partijen van buiten de branche verschuift krijgen verzekeraars een andere rol. Maar daar zijn ze nog niet klaar voor.” Dat is een van de conclusies van de Social Media Insurance Monitor in het juist verschenen magazine “SoMe14”, een initiatief van ITDS Business Consultants.
Voor het onderzoek is naast onafhankelijke metingen bij 81 Nederlandse verzekeraars wereldwijd research gepleegd, binnen en buiten de branche. Dat nieuwkomers zoals retailers, verzekeringspakketten kunnen aanbieden is een gevolg van de snelle technologische ontwikkelingen en het nieuwe shopgedrag van consumenten, die steeds meer online kopen. Om hun klanten te kunnen behouden moeten de verzekeraars professionaliseren tot Social Business. Hoewel de Nederlandse verzekeraars stappen hebben gezet bij de inzet van Social Media noemt het magazine een ‘wake up-call’ voor interne integratie van Social pure noodzaak. Social moet in het DNA komen.
De met cijfers ondersteunde analyses worden in het magazine aangevuld met de visies van een aantal decision makers, die de ontwikkelingen vanuit hun eigen perspectief belichten. Er zijn interviews met Frans van der Horst van ABN AMRO Bank, Marjolein Poot van Aegon, Lidwien Suur van Unigarant & ANWB Verzekeren, Folkert Pama van BeFrank en uit Duitsland Tim Kunde van Friendsurance. Jorre Rienstra (Facebook) en Laurens Leurink (Expedia) kijken van buiten naar de Nederlandse verzekeringsmarkt.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.