Industry Wire

Geplaatst door Elevar B.V.

Startup Tinki.nl haalt twee ton op met crowdfunding

In nog geen maand tijd heeft de Twentse start-up Tinki.nl bijna twee ton opgehaald voor hét hondenplatform van Nederland. De crowdfundingcampagne, die nog loopt tot 1 februari, leverde tot nu toe niet alleen een flinke kapitaalinjectie op. Hans Kwaad, de voormalig topman van Hyundai Nederland, stapt als aandeelhouder in Tinki.nl. Samen met oprichter Gerben Lievers (30) gaat Kwaad de internationale ambitie van de start-up in gang zetten.

Voormalig topman Hyundai Nederland stapt in Tinki.nl
Hans Kwaad was tot 2015 directeur van Hyundai Nederland en werkt nu als Chief Business Development Officer bij één van de hoofdrolspelers op de Europese mobiliteitsmarkt (jaaromzet 1.1 miljard, 2.500 medewerkers) en is daar onder andere verantwoordelijk voor de investeringen in start-ups en maak daardoor ook deel uit van de adviesraad van succesvolle start-ups als SnappCar en Zelfstroom. ”Ik ben zeer enthousiast over de propositie van Tinki.nl, zo enthousiast dat ik besloten heb om mij bij Tinki.nl aan te sluiten als aandeelhouder. Met mijn kennis, ervaring en expertise zal Tinki.nl niet alleen in Nederland de ambities gaan waarmaken, maar ook gereed worden gemaakt voor internationalisering”, aldus Kwaad.

Hondenplatform Tinki.nl dit jaar nog online in Duitsland
Tinki.nl is in voorbereiding om in 2017 ook te starten in Duitsland. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de marktintroductie van Tinki.nl in andere Europese landen. Volgens oprichter Gerben Lievers is Duitsland een logische volgende stap voor Tinki.nl. Het hondenplatform ging 4 oktober 2016 live in Nederland en vergelijkt inmiddels 60.000+ producten van 35+ webwinkels en 700+ merken. “Achter de schermen hebben we jaren aan dit platform gewerkt. De resultaten in Nederland zijn erg goed. Dankzij de succesvolle crowdfundingcampagne zijn we nu ook klaar voor een buitenlands avontuur.”

Crowdfundingcampagne in eigen beheer al goed voor twee ton
Half december startte Gerben Lievers als één van de eerste ondernemers in Nederland een crowdfundingcampagne in eigen beheer. Een bewuste keuze, volgens Lievers. “Door de crowdfundingcampagne in eigen beheer te houden kan iedereen al vanaf €250 euro investeren in Tinki.nl.” Die aanpak werkt. In nog geen maand tijd heeft de start-up bijna twee ton opgehaald bij grote en kleine investeerders die in de start-up geloven. “We hadden het vertrouwen om de financiering met de crowd aan te gaan, maar is het geweldig om te zien dat de crowd ook vertrouwen in Tinki.nl heeft”, reageert Lievers.

Crowdfundingcampagne: investeren kan nog tot 1 februari
Het oorspronkelijke streven was om €210.000 euro op te halen via crowdfunding. Nu dit bedrag al zo snel is opgehaald en er veel interesse is om in Tinki.nl te investeren, is dit bedrag verhoogd naar € 350.000,-. Hiermee zal versneld invulling gegeven worden aan de internationale ambities van het nu al succesvolle Nederlandse hondenplatform. De crowdfundingcampagne loopt nog tot 1 februari, tot die tijd kunnen investeerders zich nog melden. Belangstellenden die meer willen weten over de campagne kunnen op 19, 24 en 31 januari een informatieavond bijwonen in Borne. Meer informatie over die avonden en de campagne: tinki.nl/groei

Hondenbranche staat aan vooravond van digitale transformatie
De hondenbranche is een grote markt waar alleen al in Nederland elk jaar 500 miljoen euro in omgaat. Het is ook nog een hele traditionele branche: hondenliefhebbers doen 95% van hun aankopen nog in fysieke winkels, vooral omdat ze behoefte hebben aan advies. Autoriteiten hebben onderzocht dat dat snel gaat veranderen. De verwachting is dat in 2020 minimaal 20% van alle aankopen online gedaan wordt. Tinki.nl is de eerste website in de branche waarbij hondenliefhebbers geld kunnen besparen door te vergelijken op deze zeer uitgebreide vergelijkingssite. Advisering om te komen tot de juiste keuze staat daarbij centraal. Naast vergelijken is Tinki.nl de site waar de consument het beste kan vinden voor zijn hond.

Over Gerben Lievers

Gerben Lievers (1986) wordt omschreven als een vernieuwende realist en visionaire analist. Na zijn studie commerciële economie heeft hij in 2010 de universitaire opleiding New Media aan de Universiteit Twente vroegtijdig gestaakt om het familiebedrijf (opgericht in 1973) naar een volgende fase te brengen. Het op dat moment verlies draaiende reclamebureau Team Nijhuis stond aan de vooravond van faillissement. Met Gerben als verandermanager transformeerde het bedrijf van een traditioneel reclamebureau naar één van de meest toonaangevende digitale marketing bureaus in Nederland. Het bureau maakte een extreme groei door en won de afgelopen jaren diverse awards voor deze prestatie (Deloitte Technology Fast 50 in 2015 & 2016, FD Gazellen in 2015 & 2016). Team Nijhuis is tevens Premier Partner van Google en dagelijks werken 32 digitale experts aan het succes van honderden nationale- en internationale klanten.

Over Elevar B.V.

Elevar B.V. is een jonge onderneming die 4 oktober jongstleden de website Tinki.nl heeft gelanceerd. Met Elevar wil Gerben Lievers zijn kennis en ervaring op het gebied van digitale marketing, ondernemen en business development inzetten om de wereld te verbeteren. Samen met zijn team ontwikkelen zij klantgerichte digitale platformen die toegevoegde waarde bieden aan het (online) koop- en oriëntatietraject van de consument naar producten of diensten. Tinki.nl, het onafhankelijk platform voor hondenliefhebbers, is de eerste titel van dit bedrijf.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht