Industry Wire

Geplaatst door PIM

Sterk Digitaal Merk van Ingmar de Lange wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2022

Hoofddorp, 24 november 2022 Het boek ‘Sterk Digitaal Merk’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot hét marketingboek van 2022. Auteur Ingmar de Lange, merkstrateeg bij zijn bureau Mountview, heeft met zijn recente publicatie een vernieuwend en degelijk onderbouwd boek over merkbouw neergezet. De jury prijst Ingmar om zijn dappere persoonlijke stellingname, de durf om zijn goed onderbouwde visie te delen en de heldere vertaalslag van strategisch merkdenken naar het digitale domein. De kracht van dit boek is gelegen in de behandeling van veel onderwerpen waar marketeers nu mee worstelen, zoals branding in relatie tot Artificial Intelligence, Big data, growth marketing en performance marketing. En dat alles in een zeer toegankelijke schrijfstijl. ’Sterk Digitaal Merk’ is zowel een must read voor alle marketeers als voor ervaren brand managers.

Het boek geeft een waardevolle en integrale visie op moderne merkenbouw. In circa een derde van boek gaat Ingmar specifiek in op hoe merken het meeste kunnen halen uit digitaal. Het grootste deel van het boek gaat echter over hoe brandmanagement veranderd is het afgelopen decennium. ‘Sterk Digitaal Merk’ is een geweldige update op het gebied van brandmanagement en is een mooie aanvulling op de klassieke brandmanagement boeken van o.a. Keller en Ries.

Juryvoorzitter Hans Molenaar (Beeckestijn Business School): “Het was dit jaar een lastige jurering. Het lijkt erop dat de coronacrisis zowel bekende als onbekende auteurs aan het schrijven heeft gezet. Dat leverde achteraf bezien een heel divers aanbod marketingboeken om te lezen op. “You can’t judge a book by its cover.” We mochten constateren dat sommige boeken een wat misleidende titel hadden en anderen zichzelf daarmee weer tekort deden. Uiteindelijk hebben we een geweldige line-up gezien en was de discussie over de top drie intens en waardevol.”

Top 3 marketingboeken van 2022
PIM reikte de PIM Marketing Literatuur Prijs voor de 20e keer op rij uit. Vandaag was dat tijdens een bijeenkomst bij auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra in Hoofddorp. Aanwezigen konden bij de boekpresentaties kennismaken met het gedachtegoed van alle genomineerden en netwerken met andere deelnemers.

De top-3 marketingboeken van 2022 zijn (in alfabetische volgorde van titel):

  • ‘Duwtje in de juiste richting’, Joyce Croonen en Liza Luesink
  • ‘Sterk Digitaal Merk’, Ingmar de Lange
  • ‘The future of shopping’, Jorg Snoeck en Pauline Neerman

‘Duwtje in de juiste richting’ en ‘The future of shopping’ scoorden allebei hoog op zowel vernieuwing als praktische toepasbaarheid.

Nieuwe categorie ‘De Bewustmaker’ toegekend aan ‘Duurzaam Online Shoppen’
De ‘Bewustmaker’ is voor het eerst als categorie aan de Marketing Literatuur Prijs toegevoegd. PIM wil graag auteurs op het podium zetten die op eigenzinnige wijze een specifiek onderwerp behandelen dat niet altijd ‘typisch marketing’ is, maar wel van invloed op het marketingvak is. ‘Duurzaam Online Shoppen’ is zo’n boek. De jury vindt het een boek “dat alle e-commerce managers zouden moeten lezen”. Het boek behandelt het vraagstuk van de implicaties van het toenemende online winkelen. Van verpakkingsmateriaal tot het realiseren van een maatschappelijk bewustwordingsproces bij shoppers en shops. De maatschappelijke insteek is concreet en helder omschreven in ieder hoofdstuk. Heleen Buldeo Rai (België) behaalde in 2019 haar doctoraat in toegepaste economische wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze is actief in het academisch onderwijs.

Charelle Akihary, voorzitter van Platform Innovatie in Marketing: “Veel dank aan de juryleden die dit jaar bepaald hebben welke marketingboeken marketeers écht moeten willen lezen. De diversiteit binnen de 10 genomineerde boeken laat zien dat iedereen de handschoen kan oppakken om te innoveren en het verschil te maken. Dat de jury dit jaar een eervolle vermelding toe heeft gekend aan Heleen Buldeo Rai voor haar boek ‘Duurzaam online shoppen’ benadrukt het groeiende belang van een duurzaamheidsperspectief binnen bedrijven. Dit sluit naadloos aan bij PIM’s missie om samen te innoveren en betekenisvolle impact te maken.”

Over de PIM Marketing Literatuur Prijs
De PIM Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor auteurs uit het Nederlandse taalgebied om hun visie en expertise aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Daardoor stellen de auteurs marketeers in staat om nog beter in hun vak te worden. De jaarlijkse award werd in 2003 voor het eerst werd uitgereikt door PIM. Een deskundige jury let op het innovatieve gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact daarvan en de toepasbaarheid voor de lezer.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2022
Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:

  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
  • Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising
  • Dorien van der Heijden, adviseur en interim manager strategie en innovatie (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2021)
  • Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2004)
  • Frank van Delft, directeur CIM7
  • Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills
  • Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence
  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2018)
  • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens

Over Platform Innovatie in Marketing (PIM)
‘Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact’. Dat is de missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM), hét platform voor en door bevlogen marketeers. Wij dromen van een wereld waarin marketing en innovatie hand in hand gaan. Waarin alle marketeers vanuit een purpose werken en het verschil maken in organisaties. Want marketing reikt verder dan reclame. Draagt bij aan innovatie, groei en ontwikkeling. En aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Met onze events, awards en inzichten draagt ons platform daaraan bij. En dat al 30 jaar lang. www.pimonline.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht