Geplaatst door SWIS

SWIS strijdt met opensource-oplossing WordProof voor een betrouwbaar internet

Het vertrouwen in het internet staat onder steeds grotere druk. En dat heeft grote consequenties, niet alleen online, op ons dagelijks leven. Welke sites en webshops kun je vertrouwen? Zijn zoekmachines en social media platforms nog wel de veilige plekken die het ooit waren?

Het is hoog tijd om het internet betrouwbaarder en transparanter te maken. Dat is mogelijk met opensource, timestamps en blockchain-technologie. De Nederlandse start-up Wordproof loopt wereldwijd voorop, en samen met hen heeft SWIS een Drupal-integratie mogelijk gemaakt die vanaf heden beschikbaar is via Drupal.org.

‘The trusted web’ dankzij het timestampen van content

De missie van WordProof is om vertrouwen onderdeel te maken van het DNA van het internet. Sebastiaan van der Lans, oprichter van WordProof, geeft aan: ‘Simpel gezegd: als wat ik op het internet aantref mijn leven beïnvloedt, dan wil ik zien waar deze informatie vandaan komt, wat er mee is gebeurd en wie er aan heeft gezeten. En wat van mij is, blijft van mij. Timestampen van alle inhoud op het internet doet precies dat. Met timestamps bouwen we op een opensource-manier aan een betrouwbaar internet. De voordelen van opensource gelden zo niet alleen voor site-eigenaren maar voor alle bezoekers van websites. We zijn zeer blij dat SWIS, dat zo veel ervaring heeft met zowel Drupal als werken voor overheden, de Drupal-module gerealiseerd heeft.’

Een timestamp van je content op een blockchain

Als alle informatie die ertoe doet getimestampt is met opensource blockchaintechnologie, dan ontstaat een betrouwbaar internet: een Trusted Web.

Een Trusted Web in 2 minuten uitgelegd: www.youtube.com/watch?v=J…

Door middel van zogeheten ‘blockchain timestamps’ (tijdcodes, red.), ofwel een digitale vingerafdruk, kun je aan lezers, zoekmachines en social media platforms aantonen dat jij als eerste de geplaatste content publiceert. Wanneer je hier geen gebruik van maakt, is het erg lastig om inbreuken op copyright aan te vechten.

Met WordProof wordt alle content die je plaatst automatisch voorzien van een timestamp op de blockchain. Daarmee kun je aantonen dat jij de originele maker bent. Ook kun je vanuit WordProof een brief laten opstellen die voorzien is van de timestamps, die je vervolgens naar de inbreukmaker kunt verzenden.

Bewijs aan je lezer dat jij de afzender bent

Het grote voordeel van timestamps is dat we er de betrouwbaarheid van informatie mee verhogen. Door middel van het timestamp-certificaat kan een lezer controleren wat het moment van publicatie is, wat eventuele wijzigingen zijn, en wie de afzender van deze informatie is. Op dit moment zijn er al meer dan drie miljoen webartikelen van een timestamp voorzien. Onlangs heeft ook NRC WordProof geïmplementeerd: wordproof.com/customers/n…

SWIS-directeur Matthias Snoei zegt hierover: ‘Wij verwachten dat timestamping een belangrijke rol gaat spelen in de ranking van content door zoekmachines. Op die manier zal originele informatie, waarvoor de afzender verantwoordelijkheid neemt, de voorkeur krijgen boven clickbait en copycats.’

Opensource WordProof-module vanaf nu beschikbaar voor elke Drupal-site

Samen met WordProof heeft SWIS gewerkt aan het ontwikkelen van een Drupal-module. Drupal is een Open Source Content Management Systeem. Met de release van de Drupal-module is WordProof, en dus het timestampen met blockchain, nu beschikbaar voor de gehele Drupal-community. De module is beschikbaar op drupal.org/project/wordproof. WordProof is geïmplementeerd op www.swis.nl.

Snoei: ‘Binnenkort breiden we de module uit naar meer van onze klanten. SWIS heeft opensource denken en werken in haar DNA. We zien timestamps als een logische volgende stap voor een beter internet. Toen ik leerde over de kracht van timestampen hebben we direct contact opgenomen met WordProof en de handen ineen geslagen.’

Over SWIS

SWIS bestaat sinds 1999. Onze oorsprong is gelinkt aan de belofte van het World Wide Web. De belofte van het ‘ WWW’ is dat we er allemaal onderdeel van uitmaken en kennis laagdrempelig beschikbaar is. Bij SWIS proberen we deze belofte waar te maken en te beschermen.

Onze commitment aan WordProof en daarmee aan het Open en Trusted Web maken daar een belangrijk onderdeel van uit. Het kan deel van de oplossing zijn om van het web een betere omgeving te maken. Met als gezamenlijk doel om vertrouwensproblemen en fraude op het internet op te kunnen lossen.