Geplaatst door Tableau Software

Tableau lanceert Ask Data om data te analyseren doormiddel van Natural Language Processing (NLP)

De NLP-gebaseerde oplossing Ask Datais nu beschikbaar voor gebruikers van Tableau’s data-analyticsplatform. Hiermee kunnen klanten simpelweg een vraag typen die door Tableau wordt beantwoord met een interactieve datavisualisatie. De klant kan vervolgens, ongeacht zijn of haar vaardigheidsniveau en zonder iets te hoeven installeren of programmeren, de data verder verkennen, de vraag aanscherpen en dieper op de details ingaan.

De technologie van Ask Data, waarvoor een patent is aangevraagd, maakt het eenvoudiger om data te onderzoeken en analytische inzichten te verkrijgen. Ask Data maakt gebruik van NLP op basis krachtige algoritmes om databronnen automatisch te profileren en indexeren. Daarbij wordt statistische kennis gecombineerd met kennis uit de praktijk. Zo wordt er zowel gekeken naar de kennis van de databron, als het historische gedrag van de gebruiker. Ook worden er diverse synoniemen en opties meegenomen.

Ask Data is beschikbaar als onderdeel van de nieuwste release van Tableau, Tableau 2019.1, die ook vandaag is gelanceerd. Deze release biedt tevens nieuwe mogelijkheden zoals Google Ad-connector en Exporteren naar PowerPoint.

Behalve Tableau 2019.1 wordt vandaag ook Tableau Data Management gelanceerd. Deze nieuwe abonnementsoptie bevat onder andere Tableau Prep Conductor om klanten te helpen hun data beter te beheren en er zo voor te zorgen dat er binnen de volledige organisatie vertrouwde en actuele data worden gebruikt om beslissingen te maken.

Lees hier verder voor meer informatie over Tableau Prep Conductor.

Lees hieronder verder voor de volledige persberichten.

###

Tableau lanceert Ask Data: een nieuwe manier om data te analyseren door middel van Natural Language Processing (NLP)

Nu kan iedereen gemakkelijk de eigen data onderzoeken, ongeacht ervaringsniveau

Seattle (Washington), woensdag 13 februari 2019– Tableau Software (NYSE: DATA), het toonaangevende analyseplatform, kondigt de algehele beschikbaarheid van Ask Data aan. Ask Data maakt gebruik van natural language processing (NLP), waarmee vragen gesteld in gangbare bewoordingen gebruikers direct een visueel antwoord opleveren in Tableau. De functionaliteit, waarvoor een patent is aangevraagd, maakt het eenvoudiger om data te onderzoeken en analytische inzichten te verkrijgen, ongeacht het vaardigheidsniveau. Deze inzichtenkunnen ook eenvoudig met anderen gedeeld worden zonder iets te hoeven installeren of programmeren. Ask Data is beschikbaar als onderdeel van de vandaag gelanceerde nieuwste release van Tableau, Tableau 2019.1. Kijk voor meer informatie op https://www.tableau.com/nl-nl/products/new-features.

Waar Tableau eerder pionierde met het ‘drag-and-drop’- concept binnen analytics, is Ask Data de volgende stap in de evolutie van selfservice-analytics. Aan de hand van Ask Data kunnen klanten simpelweg een vraag typen als ‘Wat zijn mijn verkoopcijfers van deze maand?’. Tableau geeft daarop een interactieve datavisualisatie waarbij de klant de data verder kan verkennen, de vraag kan aanscherpen en dieper op de details kan doorvragen. Je hoeft geen diepgaande kennis te hebben van de datastructuur of te kunnen programmeren. Met Ask Data kan iedereen de dialoog aangaan met zijn of haar data, of het nu om een leidinggevende, arts of restauranteigenaar gaat. Het maakt gebruik van geavanceerde algoritmes die gericht zijn op begrip van de intentie van de gebruiker, niet op sleutelwoorden, waardoor Tableau relevantere resultaten kan geven. Aangezien Ask Data volledig is geïntegreerd in Tableau, kan de gebruiker data vervolgens vervolgens naadloos en soepel verkennen met de volledige analysecapaciteiten van Tableau. Ask Data is zonder extra kosten beschikbaar als onderdeel van Tableau Server en Tableau Online. Ask Data werkt met alle door Tableau ondersteunde databronnen, zowel live als geëxtraheerd, waardoor directe verbinding mogelijk is met elke databron zonder dat er data verplaatst moeten worden of het algoritme getraind moet worden. Ask Data integreert met de bestaande veiligheids- en beheerfuncties van Tableau zonder dat er eerst iets hoeft te worden geïnstalleerd, waardoor het direct gebruikt kan worden.

“Met Ask Data zorgen we ervoor dat data-analyse voor iedereen bereik- en werkbaar is, ongeacht hun ervaring met data-analyse”, zegt Francois Ajenstat, Chief Product Officer bij Tableau. “Door onze unieke, conversationele benadering van natural languange processing kunnen mensen vragen stellen zoals ze bij hen opkomen. Ask Data maakt het mogelijk om intuïtiever en natuurlijker te communiceren met data. Het verlaagt de drempel voor analyse en biedt mensen de mogelijkheid om sneller zeer relevante inzichten te verkrijgen”.

Technologie vertaalt eenvoudige vragen naar analytische zoekopdrachten

Op de achtergrond maakt de technologie van Ask Data, waarvoor patent is aangevraagd, gebruik van krachtige algoritmes om databronnen automatisch te profileren en indexeren. Ask Data weet bijvoorbeeld dat wanneer iemand ‘Amerikaanse meubels’ intypt voor de verkoopdata, de ‘Productcategorie’ gefilterd moet worden op ‘Meubels’, en het ‘Land’ op ‘Verenigde Staten van Amerika’. Statistische kennis van de databron wordt gecombineerd met contextuele kennis van real-worldconcepten: ‘Meubels’ is een gebruikelijke waarde voor het veld ‘Product’ en ‘Amerika’ is een synoniem voor het land ‘Verenigde Staten van Amerika’. Door deze intrinsieke ondersteuning van synoniemen kunnen inzichten verkregen worden, terwijl er verschillende woorden gebruikt worden voor hetzelfde veld, zoals ‘verkoop’ en ‘boekingen’. Daarnaast pikt de geavanceerde parser van Ask Data automatisch dubbelzinnig taalgebruik op, waardoor vragen in natuurlijke spreektaal gesteld kunnen worden. Dit betekent dat wanneer een vraag op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd, Ask Data de kennis van de databron combineert met eerdere gebruikersactiviteit en een aantal aannemelijke opties geeft om uit te kiezen. Vervolgens kunnen die resultaten indien nodig verder worden verfijnd. Ask Data is volledig geïntegreerd in het Tableau-platform en maakt gebruik van de gepatenteerde Show Me-technologie van Tableau en vooruitstrevende best practices voor visualisaties om de data automatisch op de best mogelijke manier weer te geven.

Nieuwe mogelijkheden zoals Google Ad-connector en Exporteren naar PowerPoint

In de eerste release van 2019, biedt Tableau ook nieuwe mobiele mogelijkheden en een volledig nieuw ingerichte mobiele app voor zowel iOS en Android. Dankzij de functie voor automatische mobiele lay-outs werken nieuwe dashboards met een simpele druk op de knop uitstekend op telefoons. De nieuwe mobiele app is binnen enkele weken beschikbaar. Dit betekent dat klanten hun Tableau Server en Tableau Online-vizzes altijd en overal kunnen openen, en deze offline ook kunnen bewerken. Met de mobiele app kunnen organisaties tijdens het schalen van de analytics-implementatie bovendien gebruikmaken van bestaande Tableau-beveiligings- en beheerfuncties. Tableau 2019.1 bevat ook een Google Ads-connector die marketeers helpt websitedata gemakkelijker te analyseren en combineren met andere databronnen binnen hun organisatie. Deze connector is een aanvulling op de meer dan 65 systeemeigen connectoren die nu al beschikbaar zijn, zoals Google BigQuery, Salesforce, Amazon Redshift, Snowflake en SAP Hana. En met de nieuwe functie Exporteren naar PowerPoint, die visualisaties en dashboards optimaliseert voor slides, kunnen analyses met een druk op de knop worden gedeeld.

Behalve Tableau 2019.1 wordt ook Tableau Data Management gelanceerd. Deze nieuwe abonnementsoptie bevat ook Tableau Prep Conductor om klanten te helpen hun data beter te beheren en er voor te zorgen dat er binnen de volledige organisatie vertrouwde en actuele data worden gebruikt om beslissingen te maken. Tableau breidt de kracht van deze optie later dit jaar uit met nieuwe systeemeigen catalogusfunctionaliteiten. Klanten kunnen deze functionaliteit aan hun bestaande omgeving toevoegen door te upgraden naar Tableau Server 2019.1 en zich te abonneren op het Tableau Data Management-pakket. Lees hier verder voor meer informatie over Tableau Prep Conductor.

###

Tableau breidt mogelijkheden voor datavoorbereiding uit met Tableau Prep Conductor

Het nieuwste product voor datavoorbereiding maakt deel uit van het nieuwe Tableau Data Management-pakket

Seattle (Washington), woensdag 13 februari 2019– Tableau Software (NYSE: DATA), het toonaangevende analyseplatform, kondigt de algehele beschikbaarheid van Tableau Prep Conductor aan. Met dit nieuwe product kunnen organisaties op grote schaal selfservice-datavoorbereiding inplannen en beheren. Tableau Prep Conductor is onderdeel vanTableau Data Management, een nieuw abonnementspakket. Deze aanvulling op het Tableau-platform helpt klanten om data gecontroleerd, up-to-date en analyseklaar te maken. Tableau zal later dit jaar meer functies, waaronder catalogisering, toevoegen aan het abonnement-aanbod. Klanten kunnen deze capaciteiten aan hun bestaande Tableau-omgeving toevoegen door te upgraden naar Tableau Server 2019.1 en zich te abonneren op het Tableau Data Management-pakket. Kijk voor meer informatie hierover op https://www.tableau.com/nl-nl/products/packages/data-management.

Met Prep Conductor kan data op grote schaal worden voorbereid door de administratie, het plannen en de monitoring van datavoorbereidingprocessen (flows) te centraliseren in een geïntegreerd platform.

Flows die gemaakt worden in TableauPrep Builder (de nieuwe naam voor Tableau Prep) worden gepubliceerd in de betrouwbare, schaalbare omgeving van Prep Conductor. Prep Builder wordt al door meer dan 11.000 klantaccounts gebruikt. Met Prep Conductor kunnen organisaties deze oplossing breder inzetten en kunnen zij erop vertrouwen dat er altijd opgeschoonde data beschikbaar zijn voor analyse.

Door de integratie in Tableau Server hoeft er niets nieuws geïmplementeerd te worden. Tableau Prep Conductor geeft centrale teams (zoals IT) de mogelijkheid om flows in te stellen voor de hele organisatie, met dezelfde authenticaties, autorisaties en management tools die zij al gebruiken in Tableau. Het geeft klanten de mogelijkheid om specifieke autorisaties in te stellen voor dataflows en databronnen om zo het beheer in handen te houden en aan compliancebehoeften en -vereisten te voldoen. Organisaties hebben ook meer zicht op de integriteit van databronnen aan de hand van statusrapporten en proactieve meldingen.

“Klanten hebben meer data dan ooit en hebben moeite om al die informatie te begrijpen, beheren en verwerken om tot goede besluitvorming te komen”, zegt Francois Ajenstat, Chief Product Officer van Tableau. Met de Tableau Data Management Add-On maken we het voor organisaties eenvoudiger om op grote schaal betrouwbare, gecontroleerde data aan te leveren, zodat de hele organisatie sneller en met meer vertrouwen kan starten met analyseren”. Later in 2019 zullen er ook nieuwe catalogiseringsmogelijkheden worden toegevoegd aan Tableau Data Management. Daarmee krijgen organisaties meer zicht op hun data en worden data beter vindbaar voor eindgebruikers. Door catalogisering kunnen klanten vanaf een enkele locatie naar verschillende soorten data zoeken. Verrijkte metadata geeft aanvullende context en informatie, zodat de gebruiker er zeker van kan zijn dat de juiste data worden geselecteerd en gebruikt. Deze catalogisering-functionaliteit zorgt ook voor beter zicht en meer grip op het beheer van de omgeving. Het bespaart tijd en voorkomt kostbare onderbrekingen in operationele werkbestanden. Het Tableau Data Management-pakket is nu beschikbaar als add-on voor Tableau Server voor USD 5,50 per gebruiker per maand. Het is ook beschikbaar in beperkte versie voor Tableau Online. Meer informatie over 2019.1 en Tableau Data Management vind je op www.tableau.com/nl-nl.

Over Tableau
Tableau (NYSE: DATA) helpt mensen hun data te zien en begrijpen. De vooruitstrevende selfservice-analyse van Tableau met het toonaangevende analyseplatform maakt het voor iedereen mogelijk met data te werken, ongeacht hun vaardigheden. Meer dan 86.000 klantaccounts over de hele wereld, van particulieren en non-profitorganisaties tot overheidsinstellingen en de Fortune 500, gebruiken Tableau om snel inzichten te verkrijgen en ingrijpende datagestuurde besluiten te nemen. Ervaar zelf wat Tableau voor u kan betekenen met een gratis proefversie: https://www.tableau.com/nl-nl/products/trial

Toekomstgerichte statements

Dit persbericht bevat toekomstgerichte statements die risico’s, onzekerheden en veronderstellingen bevatten. Indien dergelijke onzekerheden waarheid worden of indien dergelijke veronderstellingen onjuist blijken te zijn, kunnen de resultaten van Tableau aanzienlijk verschillen van de resultaten die worden uitgedrukt of gesuggereerd door de toekomstgerichte statements die wij poneren. Alle statements (met uitzondering van vermeldingen van historische feiten) kunnen als toekomstgericht worden beschouwd, inclusief voorspellingen betreffende productmogelijkheden, prestaties, integratie en beveiliging, of eventuele statements aangaande aannames betreffende nieuwe, geplande of geüpgradede functies en ontwikkelingen van het product. Deze en andere belangrijke risicofactoren zijn opgenomen in documenten die zijn neergelegd bij de U.S. Securities and Exchange Commission, inclusief het door Tableau meest recent ingediende 10-Q-formulier en de jaarcijfers van het 10-K-formulier, en overige bij de SEC ingediende rapporten en documenten, en kunnen leiden tot resultaten die mogelijk afwijken van de verwachtingen. Tableau is niet verplicht om de toekomstgerichte statements te herzien naar aanleiding van gebeurtenissen die zich voordoen of omstandigheden die zijn ontstaan nadat de statements zijn geponeerd.

Eventuele niet-gereleasede diensten of functies waarnaar in deze of andere persberichten, presentaties of openbare stellingen wordt verwezen, zijn op dit moment niet beschikbaar en worden mogelijk niet op tijd of helemaal niet geleverd. Klanten die onze producten en diensten kopen, moeten hun aankoop baseren op functies die op dit moment beschikbaar zijn.

Tableau en Tableau Software zijn handelsmerken van Tableau Software, Inc. Alle overige bedrijfs- en productnamen zijn mogelijk handelsmerken van de respectievelijke bedrijven waarmee ze zijn geassocieerd.