Industry Wire

Geplaatst door Edelman

Tablets en smartphones geen bedreiging voor docenten

Digitalisering van het onderwijs doet steeds meer zijn intrede. Tegelijkertijd maken ouders zich zorgen over het aantal uren dat een kind dagelijks achter een scherm doorbrengt. Toch geven kinderen nog steeds massaal de voorkeur aan persoonlijke uitleg, klassikaal onderwijs en buiten spelen in het speelkwartier, zo blijkt uit onderzoek van Squla. In het onderzoek werden 1.775 basisschoolleerlingen uit groep 4 t/m 8 gevraagd wat zij vinden van school. Deze enquête is gehouden in het kader van de jaarlijkse Leuk Leren Week die vandaag van start gaat. De resultaten laten zien dat spelen en leren op mobiele apparaten goede aanvullingen zijn op het onderwijs, maar dat ze de traditionele lesmethodes niet vervangen.

Uit de resultaten blijkt dat maar liefst zeven op de tien leerlingen (67%) de voorkeur geeft aan huiswerk maken samen met hun ouders, gevolgd door een kwart (24%) die dit het liefst zelfstandig doet. Bovendien leert het merendeel (58%) de lesstof het beste als de leerkracht het klassikaal uitlegt. Verder verkiest de meerderheid van de ondervraagde kinderen (59%) buiten spelen massaal boven het spelen op een tablet, smartphone of computer (11%) tijdens de pauze. Op de tweede plek staat kletsen met vriendjes of vriendinnetjes (30%).

Roy del Vecchio, onderwijsredacteur bij Squla: “Kinderen blijven sociale wezens en de opkomst van de tablet en smartphone verandert dit niet. Dit onderzoek toont aan dat mobiele apparaten niet de plek hebben ingenomen van medescholieren, ouders en leerkrachten. Kinderen hebben nog steeds het meeste baat bij zowel een goede combinatie van plezier en prestatie als een goede mix tussen traditionele leermethodes en nieuwe technologieën. Om kinderen zo goed mogelijk onderwijs te kunnen verlenen, is het belangrijk dat deze verschillende manieren in het onderwijs terugkomen.”
In het onderzoek werd tevens gevraagd wie volgens de leerlingen het beste kan rekenen. Papa krijgt het meeste vertrouwen; bijna de helft (43%) van de kinderen geeft aan dat zijn of haar vader dit het beste kan. De leerkracht ontvangt 34 procent van de stemmen en mama slechts 23 procent.

Squla heeft het onderzoek uitgevoerd naar aanleiding van de derde editie van de Leuk Leren Week. Dit is een week waarin 5.000 ingeschreven basisschoolgroepen in Nederland de kans krijgen om educatieve quizzen te spelen en de strijd met elkaar aan te gaan. De wedstrijd loopt van 24 t/m 28 maart en wordt via de computers en het digibord in de klas gespeeld. Behalve spelen om te winnen, oefenen de leerlingen op een speelse manier de lesstof.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht