Industry Wire

Geplaatst door Independer

Telefoon los kopen altijd goedkoper denkt zes op de tien Nederlanders, maar dat is niet zo

2 september 2025 – De nieuwe iPhone wordt traditiegetrouw begin september gepresenteerd tijdens een live Apple-event. Een moment waar liefhebbers van de iPhone ieder jaar reikhalzend naar uitkijken. Overweeg je om het nieuwe model te kopen? Is het dan beter om deze los of met abonnement aan te schaffen? Uit onderzoek van Independer blijkt dat zes op de tien Nederlanders denkt dat een los toestel aanschaffen goedkoper is. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Sandya Ghogli is telecomexpert bij Independer. Volgens haar klopt het niet dat een telefoon los kopen altijd goedkoper is. “Uiteraard hangt het af van het model en het moment van aanschaf. Maar als je kijkt naar populaire modellen, dan blijkt dat je over het algemeen beter af bent met een abonnement.”

Bijna 70 euro minder voor een iPhone 16
Met een voorbeeldberekening laat Ghogli zien dat de iPhone 16 goedkoper is wanneer je deze koopt met abonnement. “De iPhone 16 kost los momenteel 789 euro. Combineer je dit met een sim only bij Hollandsenieuwe met 15 GB, minuten en sms’jes per maand? Dan komt daar over een periode van twee jaar 180 euro bij. Na twee jaar betaalde je dus in totaal 969 euro voor de telefoon en het gebruik. Had je de smartphone gekocht bij Hollandsenieuwe met abonnement en hetzelfde pakket? Dan kostte je dat na twee jaar 900 euro. Dan bespaar je dus 69 euro.”

Maar waar ligt het aan dat een abonnement doorgaans goedkoper is? Ghogli licht toe:
“Door slimme kortingsacties kunnen providers meer toestellen verkopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het voorbeeld hierboven van de laatste iPhone. Alhoewel dit model al bijna een jaar verkrijgbaar is, geven aanbieders dus nog steeds korting met een abonnement. Hierdoor kunnen ze voorafgaand aan de bekendmaking van het nieuwe model de verkoop van het huidige model een impuls geven”, aldus Ghogli.

Bijna altijd een BKR-registratie
Kies je voor een telefoon met abonnement? Dan zorgt dit in de meeste gevallen ook voor een melding bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), mits de totale kosten 250 euro of meer zijn. Koop je de telefoon los, dan is een registratie niet aan de orde.

“In principe betekent een BKR-registratie niet iets negatiefs wanneer je altijd op tijd betaalt. Maar loop je een betaalachterstand op, dan kan dat in het ergste geval betekenen dat andere kredietaanvragen kunnen worden geweigerd. Bij een sim only, dus zonder toestel, bestaat dat risico dus niet. Ook bij een abonnement hoeft dat niet altijd zo te zijn. Kost je nieuwe smartphone met abonnement bijvoorbeeld 700 euro en betaal je van dat bedrag direct 451 euro? Dan kom je onder de grens van de 250 euro, waardoor je geen BKR-registratie krijgt”, zegt Ghogli, telecomexpert bij Independer.

De enquête is uitgevoerd door Q&A in opdracht van Independer. Hiervoor is een representatieve groep van 1.000 Nederlanders met een smartphone geselecteerd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht