Industry Wire

Geplaatst door Telenet

Telenet investeert in oplossing voor wildgroei aan programma’s op het werk

Donderdag 4 mei 2017 — Telecombedrijf Telenet gaat investeren in het Antwerpse bedrijf Spencer. Dat ontwikkelde een applicatie die de productiviteit en het comfort op het werk moet bevorderen. Spencer noemt zichzelf “de Google Now voor bedrijven en werknemers”. Telenet wil met de participatie duidelijk ook inzetten op andere diensten dan telecom.

Wie mee wil zijn, moet online gaan. Dat hebben de meeste bedrijven intussen goed begrepen. Je verlof aanvragen? Open dit programma. Je onkosten doorgeven? Doe het via die applicatie. En een bestelorder goedkeuren? Surf naar deze website. Resultaat? Een wirwar van tabbladen en vensters op je pc. Uit een studie van onderzoeksbureau Forrester (2016) blijkt dat liefst 62% van de werknemers taken uitstelt wanneer ze in verschillende systemen moeten inloggen. Hoewel al die toepassingen de productiviteit en het werkcomfort zouden moeten bevorderen, geldt nu vaak het omgekeerde.

Een persoonlijke assistent
Telenet investeert daarom in wat dé oplossing moet zijn voor het spinnenweb aan software. Spencer brengt immers al die informatie uit programma’s, applicaties en websites samen in één eenvoudige app, een persoonlijke assistent zeg maar. In de plaats van in te loggen in verschillende systemen, kan je dus via één app je out of office-mail instellen, een vergaderzaal boeken of het menu van het bedrijfsrestaurant checken.

“Jonge mensen hebben erg hoge verwachtingen en hopen dat de toepassingen in de werksfeer overeenkomen met de geavanceerde technologieën in hun privéleven”, vertellen CEO’s Tom Vroemans en Maarten Raemdonck. “Wij zien Spencer als de Google Now voor grote bedrijven – het verbindt je met alle tools en data die je nodig hebt, op elk gewenst moment. We zijn voorlopig de enige in Europa die zo’n oplossing aanbieden.”

Nieuwe markt voor Telenet
Spencer is een spinoff van het innovatieve Antwerpse bedrijf November Five en werd mee ontwikkeld door BASE Company, voor de overname door Telenet. Het is zo dat de Spencer op het pad van Telenet kwam en dat de participatie tot stand kwam.

“We zijn een bedrijf met 3200 medewerkers en zien zelf ook de nood in aan zo’n tool”, vertelt Dieter Nieuwdorp, Senior Vice-President Strategy & Corporate Development bij Telenet. Of de investering een nieuwe strategie van het telecombedrijf is? “We hadden snel door dat Spencer een goede opportuniteit is. Deze investering past in een langetermijnstrategie van Telenet om de duurzame groei van start-ups en beloftevolle digitale ondernemingen te ondersteunen via het Telenet Kickstart programma. Op termijn kunnen we Spencer mogelijk ook aan onze eigen klanten aanbieden.”

Voorlopig focust Spencer op bedrijven met meer dan tweeduizend werknemers. Onder meer Telenet, Proximus en DEME zijn al klant.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht