Industry Wire

Geplaatst door Telerex

Telerex sponsor en partner van Delft Hyperloop

Breda, 20 januari 2022 – Telerex kondigt een samenwerking aan met Delft Hyperloop, het team van de Technische Universiteit Delft dat in competitieverband bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van de Hyperloop. Dit supersnelle en klimaatneutrale transportsysteem moet het vijfde toonaangevende vervoersmiddel worden na de auto, trein, vliegtuig en boot.

Het Hyperloop-concept is al in 1799 bedacht door George Medhurst. Elon Musk heeft dit verder uitgewerkt en enige tijd geleden hierover een whitepaper gepubliceerd. Hoe het concept werkt? Door magnetische voortstuwing aangedreven pods worden op hoge snelheid door een buis geschoten die nagenoeg vacuüm is. Door de lage weerstand in de buis zijn snelheden tot boven de 1000 kilometer per uur mogelijk. De Hyperloop is daarmee sneller dan het vliegtuig. Een ritje van Amsterdam naar Parijs duurt met de Hyperloop nog maar een half uur.

Musk was in 2015 dan ook de initiatiefnemer van de door SpaceX georganiseerde Hyperloop Pod-competitie. Hieraan namen tussen 2015 en 2019 ieder jaar twintig teams deel met als doel het maken van de snelste Hyperloop-pod. De pods van de deelnemende teams werden getest in een 1,25 kilometer lange buis die staat opgesteld voor het hoofdkantoor van SpaceX in Los Angeles. In 2017 ging Delft Hyperloop met de overwinning naar huis. Een jaar later werd de Nederlandse afvaardiging tweede.

Volgende stappen
Delft Hyperloop heeft zich inmiddels een nieuw doel gesteld: het winnen van de European Hyperloop Week 2022 die in juli van dit jaar plaatsvindt. Het studententeam uit Delft zit dan ook niet stil. Zo wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een zwevende pod, wat een cruciale stap is in de voltooiing van het Hyperloop-concept. Verder richt het team zich op het optimaliseren van de magnetische aandrijving.

Partners spelen een belangrijke rol in deze ontwikkelingen. Zij ondersteunen Delft Hyperloop onder andere met kennis, ervaring, materialen en financiële middelen. Zo treedt Telerex op als sponsor en als kennispartner op het gebied van Thermal Management.

Enorme potentie
De verwachting is dat de Hyperloop over tien tot vijftien jaar voor het eerst commercieel wordt ingezet. “De potentie van de Hyperloop als transportsysteem voor zowel mensen als goederen is enorm”, zegt Gert Jan Uijtdewilligen, General Manager bij Telerex. “Delft Hyperloop zet niet alleen de standaard op het gebied van snelheid, maar loopt ook voorop als het gaat om de ontwikkeling van een klimaatneutrale, schaalbare en vooral veilige pod. Wij zijn blij dat we daar als Telerex een bijdrage aan kunnen leveren.”

Patrick Sheppard, Team Captain van het studententeam, sluit hierbij aan: “Telerex levert ons een volledig Thermal Management-systeem voor onze lineaire motor, waardoor de spoelen in de lineaire inductiemotor altijd op de goede temperatuur gehouden kunnen worden. Dit levert ons veel extra vermogen op en zal ons helpen om de Propulsion Subsystem Award op de European Hyperloop Week te winnen.”

Telerex
Telerex importeert en distribueert elektronische en elektro-mechanische producten binnen de Benelux. Telerex excelleert in advies aan haar klanten om met de juiste componenten het beste eindproduct te creëren. Telerex ontzorgt daarbij de supply chain door wereldwijd in te kopen, te plannen en volgens afspraak op tijd te leveren. Voor meer informatie, bezoek onze website: www.telerex-europe.com/nl-nl/.

Telerex maakt deel uit van de internationaal opererende Eight Lakes group. Met vestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Taiwan, Denemarken, Zweden en Noorwegen, een jaaromzet van circa 115 miljoen EUR en meer dan 285 medewerkers zet de Eight Lakes group alle middelen in om de geprefereerde leverancier te zijn van producten en oplossingen voor de industriële en professionele markt. Het hoofdkantoor van de groep is gevestigd op het Bredase bedrijvenpark Minervum. Naast Telerex en Luxendi behoren ook MechaTronix, Wonderware Benelux, Wonderware Scandinavië, Rodax, Cooling House, CATS en CATS Power Design tot de groep.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht