Geplaatst door Provincie Zeeland

@TheWheel in Zeeland: zeven dagen geen mobiel achter het stuur

Zeeuwse jongeren worden op zaterdag 26 september 2015 uitgedaagd om een week lang hun smartphone te negeren tijdens het autorijden. Op uitnodiging van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland zijn medewerkers van TeamAlert van 18.00 tot 22.00 uur aanwezig in CineCity te Vlissingen. Daar gaan ze in gesprek met beginnende bestuurders over de risico’s van de mobiele telefoon achter het stuur. Jongeren sluiten vervolgens de @TheWheel-deal: ze spreken met zichzelf af om minimaal zeven dagen hun mobiel links te laten liggen wanneer ze achter het stuur zitten.

Beginnende bestuurders worden tijdens hun bioscoopbezoek verrast door Team Alert. Voorlichtingsmedewerkers gaan met hen in gesprek over de risico’s van het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer. Vervolgens vraagt TeamAlert de bestuurders een deal met zichzelf te sluiten, waarbij ze minimaal zeven dagen geen mobiel gebruiken achter het stuur. Om deze afspraak kracht bij te zetten, wordt de deal vastgelegd op een foto die jongeren op de website van TeamAlert terug kunnen vinden. Ook krijgen de deelnemers een gadget als reminder aan de afspraak die ze met zichzelf gemaakt hebben.

Gevaarlijk

Het gebruik van een smartphone achter het stuur leidt de aandacht af van waar het om gaat: het verkeer. Geschat wordt dat in 5 tot 25% van de auto ongevallen afleiding een rol speelt (SWOV, 2013). Bijna de helft van de jongeren in Nederland gebruikt de smartphone achter het stuur, terwijl ze zich er bijna allemaal (84%) van bewust zijn dat dit levensgevaarlijk is (TeamAlert & Allsecur, 2014).

@TheWheel in Zeeland

@TheWheel Is een initiatief van TeamAlert. De inzet in Zeeland wordt gefinancierd door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. Het ROVZ heeft als streven het realiseren van ‘nul vermijdbare ernstige verkeersslachtoffers’; @TheWheel sluit naadloos aan op die ambitie.